Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Χιλή: «ο φονιάς με το θύμα αγκαλιά...»


Η πιο εύκολη καταγγελία που μπορεί να κάνει κανείς σε σχέση με τους 33 μεταλλωρύχους της Χιλής αφορά το επικοινωνιακό πανηγύρι που στήθηκε στην πλάτη τους, η πολιτική, μιντιακή κι εμπορική εκμετάλλευση της «τραγωδίας που εξελίχτηκε σε θαύμα».



ΜΑΡΙΑΝΝΑ ΤΖΙΑΝΤΖΗ



Χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η αμερικανική βιομηχανία οπτικών Oakley που πρόσφερε τα γυαλιά ηλίου τα οποία φόρεσαν οι μεταλλωρύχοι αμέσως μόλις έφτασαν στην επιφάνεια του εδάφους. Εκατοντάδες εκατομμύρια τηθεατές σε όλο τον κόσμο είδαν αυτά τα γυαλιά, ενώ, όπως αναφέρθηκε στο , η δωρεά των 33 ζευγαριών γυαλιών, αξίας 180 δολαρίων έκαστο, ισοδυναμεί με τηλεοπτικό διαφημιστικό χρόνο αξίας 41 εκατομ. δολαρίων. Μια δωρεά που «διέρρευσε» στον Τύπο, αρκετές ημέρες πριν από τον απεγκλωβισμό...
            Ασφαλώς ο πιο κερδισμένος διαφημιζόμενος είναι ο πρόεδρος της Χιλής, ο δισεκατομμυριούχος Σεμπαστιάν Πινέιρα, που ο αδελφός του ήταν υπουργός Εργασίας επί Πινοσέτ. Ο Πινέιρα πλούτισε μετά το πραξικόπημα και τη δολοφονία του Αλιέντε, με επιχειρήσεις που ίδρυσε στους τομείς της ενέργειας, των εξορύξεων και του λιανεμπόριου…
            Η διαφήμιση είναι η μία διάσταση, όχι όμως η πιο σημαντική. Σε όλο τον κόσμο τα ΜΜΕ μιλούν για το «θαύμα» της διάσωσης, όμως ελάχιστος χρόνος και χώρος αφιερώνεται στο διαρκές έγκλημα που συντελείται στη Χιλή, αλλά και στην ΗΠΑ, την Κίνα και αλλού, δηλαδή την εργοδοτική και κρατική αδιαφορία για τη ζωή και την ασφάλεια των εργαζομένων –ιδίως στα ορυχεία. Στη Χιλή (στο «θαύμα της ελεύθερης οικονομίας» και στον παράδεισο των ιδιωτικοποιήσεων) συμβαίνουν κάθε χρόνο 191.000 εργατικά ατυχήματα, με 443 νεκρούς (μόνο στα ορυχεία, ετησίως οι νεκροί είναι 39).
            Τα ατυχήματα στους χώρους εργασίας δεν είναι τυχαία, αλλά οφείλονται σε συγκεκριμένες επιλογές και πολιτικές. «Θύματα και όχι ήρωες», χαρακτήρισε τους 33 μεταλλωρύχους ο πρόεδρος των μεταλλωρύχων της Χιλής, μόνο που η ιδιότητα του θύματος αποσιωπάται γιατί η αναγνώρισή της σημαίνει ότι πρέπει να αναζητηθεί και να τιμωρηθεί ο θύτης, όμως η επιχείρηση διάσωσης εξελίχτηκε σε μιούζικαλ που θα του ταίριαζε ο τίτλος «ολαρία ολαρά... ο φονιάς με το θύμα αγκαλιά».

0 Τοποθετησεις: