Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Ταξί: Αγώνας για την επιβίωση…


Του Στράτου Βουραζέρη

Με απεργία διαρκείας, διαδηλώσεις, άνοιγμα διοδίων και αποκλεισμούς δρόμων, αεροδρομίων και λιμανιών σε όλη την Ελλάδα, απάντησαν οι ιδιοκτήτες ταξί στην επιχειρούμενη από την κυβέρνηση «απελευθέρωση» του επαγγέλματος. Στη συνάντηση των ιδιοκτητών με τον Γ. Ραγκούση την Τετάρτη, ο υπουργός αρνήθηκε να δώσει το περίγραμμα των μέτρων που θα προωθήσει, τονίζοντας όμως ότι αν χρειαστεί να δοθούν νέες άδειες, θα δοθούν. Το θέμα των νέων αδειών αποτελεί και την «κόκκινη γραμμή» για τους επαγγελματίες οδηγούς ταξί.


Η υπεράσπιση από την πλευρά της κυβέρνησης της απελευθέρωσης της αγοράς, με την έννοια ότι η σχέση προσφοράς - ζήτησης θα καθορίζει τον αριθμό των ταξί (αδειών) σε κάθε πόλη και όχι μια πληθυσμιακή αναλογία, που θα τεθεί από το κράτος, λειτουργεί παραπλανητικά σύμφωνα με τους ιδιοκτήτες ταξί. «Μία βόλτα στην Αθήνα, με τις τεράστιες πιάτσες που έχουν δημιουργηθεί τελευταία, αποδεικνύουν πως η αγορά έχει μιλήσει», τόνισε ο Γιώργος Δ., συμπληρώνοντας ότι η πτώση της κίνησης λόγω κρίσης αγγίζει το 50%. «Αυτό που κρίνεται αυτή την περίοδο είναι, αν το ταξί και το μεταφορικό έργο που αυτό επιτελεί μέχρι σήμερα, θα παραμείνει στα χέρια μικρών –κυρίως αυτοαπασχολούμενων– ιδιοκτητών ή θα περάσει στα χέρια του μεγάλου κεφαλαίου, με τη σύσταση εταιρειών και το ταυτόχρονο πέταγμα εκτός επαγγέλματος της συντριπτικής πλειοψηφίας των μικροϊδιοκτητών, οι οποίοι δεν θα μπορέσουν να αντέξουν τον ανταγωνισμό», τόνισε ο Κώστας Σάκουλης, μιλώντας στο Πριν. Το ενδιαφέρον των ιδιωτών για να δραστηριοποιηθούν στο μεταφορικό έργο των ταξί και ειδικά στο «φιλέτο» του (από και προς λιμάνια, αεροδρόμια, αρχαιολογικούς χώρους) προκύπτει και από το γεγονός ότι γνωστή αεροπορική εταιρεία παρέχει ήδη μέσω της ιστοσελίδας της τη δυνατότητα στους πελάτες της να «κλείσουν» αυτοκίνητο με οδηγό, για τη μεταφορά τους από το αεροδρόμιο.

Έντονη ήταν η οργή των αυτοκινητιστών στις κινητοποιήσεις της προηγούμενης εβδομάδας. Η αγανάκτηση γινόταν εντονότερη όταν η συζήτηση πήγαινε στο θέμα των… «προνομίων που απολαμβάνουν», επειδή το επάγγελμα είναι κλειστό. «Τα πράγματα είναι απλά. Η συντριπτική πλειοψηφία των συναδέλφων αυταπασχολούμενων, που δουλεύει τίμια και καθαρά, κάνει είσπραξη 10 ευρώ την ώρα. Με 12 ώρες δουλειά, στην καλύτερη περίπτωση να βγάλουμε μεροκάματο 40-45 ευρώ. Δεν έχουμε καμία έκπτωση σε ανταλλακτικά, λιπαντικά, εργαλεία κ.λπ. Αυτά είναι τα προνόμιά μας», σύμφωνα με τον Κ. Σάκουλη. Η μείωση της δουλειάς πλήττει ακόμα περισσότερο τους οδηγούς ταξί που επιβαρύνονται και με την καταβολή ενοικίου, αλλά και τους νέους ιδιοκτήτες, οι οποίοι επιβαρύνονται και με την καταβολή υψηλών δόσεων για την αποπληρωμή των δανείων που έχουν λάβει προκειμένου να αγοράσουν το όχημα και την άδεια. Η κατάσταση αυτή εξηγεί και το γεγονός ότι υπάρχει αριθμός αδειών οι οποίες αλλάζουν χέρια μέσα σε ένα - δύο χρόνια, κυρίως μεταξύ νέων, που διαπιστώνουν ότι το επάγγελμα του ταξιτζή δεν εξασφαλίζει το βιοπορισμό τους.

Η εκτόξευση της τιμής της άδειας τα προηγούμενα χρόνια, ακόμα και στις 200.000 ευρώ, την οποία προβάλλει η κυβέρνηση ως στοιχείο που καθιστά κλειστό το επάγγελμα, είναι αποτέλεσμα της ίδιας της παρέμβασης του χρηματοπιστωτικού συστήματος στην αγορά αδειών. Οι τράπεζες τα προηγούμενα χρόνια χορηγούσαν δάνεια για την αγορά αδειών ταξί, τα οποία οδήγησαν στην εκτόξευση της τιμής τους, η οποία φέτος, μετά το δραστικό περιορισμό της δανειοδότησης από τις τράπεζες, έχει περιοριστεί στις 70.000 ευρώ.

Από την πλευρά της η κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει την εικόνα των υποκινούμενων από τη ΝΔ κινητοποιήσεων. Αξίζει να σημειωθεί ότι το νόμο για την απελευθέρωση των κλειστών επαγγελμάτων τον ψήφισε επί της αρχής τόσο η ΝΔ, όσο και το ΛΑΟΣ. Oι ιδιοκτήτες ταξί επισημαίνουν ότι η οργή τους τροφοδοτείται αποκλειστικά από το γεγονός ότι η χωρίς περιορισμούς έκδοση αδειών ταξί θα σημάνει τον αφανισμό τους και το πέρασμά τους στο φάσμα της φτώχειας, μιας και κανείς δεν θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τις εταιρείες που θα προκύψουν. Όσον αφορά την περιβόητη ζημιά στον τουρισμό που τους αποδίδουν τα μέσα ενημέρωσης και η κυβέρνηση, υπογραμμίζουν ότι δεν καταλαβαίνουν γιατί θα πρέπει ο επισκέπτης της χώρας να αποκτήσει ψευδή εικόνα για το τι συμβαίνει στην Eλλάδα, πολύ περισσότερο όταν αυτό δεν αφορά ένα και μόνο κλάδο, αλλά ολόκληρη την κοινωνία. «Θέλουμε να κάνουμε την απελπισία, αφού αυτή κυριαρχεί όχι μόνο σε μας αλλά στο σύνολο των εργαζομένων, στοιχείο της καθημερινότητας αυτής της πόλης», μας είπε χαρακτηριστικά ο Κ. Σάκουλης.