Βλέποντας η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ ότι το κίνημα μαζικής ανυπακοής «Δεν Πληρώνω» γιγαντώνεται, έβαλε μπροστά το σχέδιο σπίλωσης και καταστολής. Πρώτα πρώτα ο υπουργός Μεταφορών Δ. Ρέππας προχώρησε σε απαξιωτικούς χαρακτηρισμού περί «τζαμπατζήδων». Ύστερα επιστράτευσε όλα τα δημοσιογραφικά επιτελεία (αρκετά από τα ΜΜΕ ανήκουν σε εργολάβους) σε ένα πόλεμο φθοράς. Δημοσιεύματα έφτασαν να ταυτίζουν τους βανδαλισμούς χουλιγκάνων σε θέατρο με το κίνημα «Δεν πληρώνω»!
ΝΑΤΑΣΑ ΚΕΦΑΛΛΗΝΟΥ
Τώρα οι κυβερνητικοί κάνουν λόγο για πολιτικά υποκινούμενες κινήσεις. Σωστά τα λένε! Το κίνημα «Δεν πληρώνω» υποκινείται: από τις υπέρογκες αυξήσεις, κατά 40%, στα εισιτήρια στα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς - από τη μετατροπή κάθε κοινωνικού αγαθού, όπως οι μεταφορές, η υγεία, η παιδεία σε πανάκριβο εμπόρευμα. Υποκινείται επίσης από το άγριο πετσόκομμα μισθών και συντάξεων που επέβαλε το Μνημόνιο, οδηγώντας μεγάλα τμήματα εργαζομένων σε τέτοια ανέχεια που να μη μπορούν να πληρώσουν ούτε καν το εισιτήριο του λεωφορείου.Επειδή όμως, όπως φαίνεται, η προσπάθεια απονομιμοποίησης του κινήματος στις συνειδήσεις του κόσμου δεν έπιασε, ο υπουργός άρχισε να κουνά το δάκτυλο επιδεικτικά, απειλώντας αρχικά και περνώντας τελικά τροπολογία την Πέμπτη, που μετατρέπει σε ποινικό αδίκημα (πλημμέλημα) τη μη ακύρωση εισιτηρίου!Μέχρι σήμερα ίσχυε μόνο πρόστιμο, που αντιστοιχούσε στο 60πλάσιο της αξίας του εισιτηρίου. Αυτό εξακολουθεί να ισχύει, αλλά εάν δεν πληρωθεί, ο επιβάτης κινδυνεύει με τρίμηνη φυλάκιση.
Στην ουσία, με την τροπολογία η κυβέρνηση επιχειρεί να τρομοκρατήσει το κίνημα «Δεν Πληρώνω» αλλά και κάθε επιβάτη, που ατομικά με τη μη καταβολή εισιτηρίου αρνείται να νομιμοποιήσει τις υπέρογκες αυξήσεις. Έτσι θεσπίζει ρυθμίσεις αντίστοιχες με εκείνες του άρθρου 391Π.Κ. «περί δόλιας αποφυγή πληρωμής» που είχε καταργηθεί το 1994. Τότε στο σκεπτικό της κατάργησης του άρθρου αναφέρονταν ότι «δεν είναι σκόπιμη η ποινική πρόβλεψη για την αποφυγή πληρωμής εισιτηρίου», καθώς «υπάρχουν διοικητικές κυρώσεις, ικανές να αποτρέψουν την παράνομη συμπεριφορά του δράστη». Τώρα πλέον η έκθεση αιτιολογεί την ποινικοποίηση της μη καταβολής προστίμου διότι «η λαθρεπιβίβαση θέτει σε σοβαρή διακινδύνευση την οικονομική και λειτουργική βιωσιμότητα του συστήματος των δημοσίων συγκοινωνιών της χώρας»! Άραγε τα εκατοντάδες εκατομμύρια κρατικών επιδοτήσεων που οφείλει ακόμη το κράτος στις δημόσιες συγκοινωνίες ή οι υπερτιμολογήσεις έργων δεν απειλούν «τη βιωσιμότητα του συστήματος των δημοσίων συγκοινωνιών της χώρας»;
Πέρα όμως από τις διώξεις των «τζαμπατζήδων», η κυβέρνηση έκανε ένα βήμα παραπέρα στην ποινικοποίηση του αγώνα: Επιστράτευσε το ΔΣ της ΤΡΑΜ ΑΕ, η οποία είναι ΔΕΚΟ και άρα έχει διορισμένη διοίκηση από το κράτος, για να καταθέσει μηνυτήρια αναφορά προς τον Εισαγγελέα Πλημμελειοδικών (η οποία αναρτήθηκε στις 9/1/2011 στον κυβερνητικό ισότοπο «Διαύγεια στο Κράτος») «κατά ομάδων πολιτών που παροτρύνουν το επιβατικό κοινό να μην πληρώνει εισιτήριο»! Ποιες είναι αυτές οι «αυτοαποκαλούμενες», κατά τη μηνυτήριο αναφορά, «ομάδες πολιτών και επιτροπές πολιτών»; Η συγκροτημένη -εδώ και 12 χρόνια- κίνηση της αντικαπιταλιστικής Αριστεράς στη Νέα Σμύρνη Μια Πόλη Ανάποδα, γνωστή για τους αγώνες της στην πόλη και με εκλεγμένο δημοτικό σύμβουλο, ο συντονισμός αριστερών κινήσεων και αντικαπιταλιστικών κινήσεων πόληςΔωρεάν Μετακίνηση, η Συνέλευση του λόφου Λαμπράκη και η Κίνηση Δεν Πληρώνω Νέας Σμύρνης.
Ποια όμως είναι τα «εγκλήματα» για τα οποία διώκονται οι συλλογικότητες, μεταξύ των οποίων και μια δημοτική κίνηση της Αριστεράς; Σύμφωνα με τη μηνυτήριο αναφορά, ότι «παρακινούσαν το επιβατικό κοινό να μην εκδίδει εισιτήρια» ή «να χορηγεί τα εισιτήρια που δεν έχουν ξεπεράσει το χρονικό διάστημα της μιάμισης ώρας»! Και ποια ήταν τα «εγκληματικά μέσα» που χρησιμοποιούσαν; Οι «προσκλήσεις και οι ανακοινώσεις μέσω διαδικτύου», «η επικόλληση σχετικών εντύπων στις στάσεις των μέσων» και η «ανάρτηση πανό διαμαρτυρίας έξω από τις στάσεις». Τα «πειστήρια» δε που καταθέτει η ΤΡΑΜ ΑΕ είναι… φωτογραφίες με πανό και οι διαδικτυακές διευθύνσεις των συλλογικοτήτων.
Tο θράσος τους όμως δεν έχει όριο, αφού αναφέρουν ότι θα χρησιμοποιήσουν κάθε νόμιμο μέσο για να «διασφαλίσουν την ελεύθερη και αβίαστη πρόσβαση του επιβατικού κοινού»! Άκουσον άκουσον, αυτοί που κάνουν τα Μέσα Μαζικής Μεταφοράς απροσπέλαστα, λόγω του πανάκριβου εισιτηρίου και της διάλυσης των δρομολογίων, θα διασφαλίσουν την ελεύθεροι πρόσβαση! Κλείνοντας η μηνυτήρια αναφορά καλεί τον Εισαγγελέα να επιληφθεί γιατί «η παρότρυνση για μη πληρωμή εισιτηρίου και διανομή χρησιμοποιημένων εισιτηρίων (…) αποτελούν αξιόποινες πράξεις»!
Κατ’ αρχήν αξίζει να σημειώσουμε ότι είναι πρωτοφανές, στο πλαίσιο ενός υποτίθεται δημοκρατικού καθεστώς, να διώκονται οι πολιτικές δράσεις, διαμαρτυρίες και κινητοποιήσεις πολιτικών συλλογικοτήτων. Κατά δεύτερον είναι εξωφρενικό να διώκονται οι συλλογικότητες, όχι για κάποια ενέργεια αλλά για την παρότρυνση σε αυτή, δηλαδή για τον πολιτικό λόγο που εκφράζουν. Άλλωστε η παρότρυνση για μη καταβολή εισιτηρίου, είναι πράξη διαμαρτυρίας, που συμβαίνει σε δημοσιότητα και εμπίπτει στο συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα της ελεύθερης έκφρασης. Τελευταίο και εξαιρετικά σημαντικό, «απ’ τη μηνυτήρια αναφορά δεν στοιχειοθετείται ποινικό αδίκημα, που να προβλέπεται από το νόμο. Γεγονός που πρέπει να οδηγήσει τον εισαγγελέα να βάλει την υπόθεση στο αρχείο θεωρούμενη ως αβάσιμη», όπως μας ανέφερε ο δικηγόρος Τάκης Τσίτσος. «Αυτό ισχύει και με τα νέα δεδομένα, της ποινικοποίησης της καταβολής του αντιτίμου, αφού η τροπολογία δεν έχει αναδρομική ισχύ» τονίζει.
Από τα παραπάνω γίνεται ξεκάθαρο ότι μέχρι στιγμής οι μηνύσεις και διώξεις εναντίον των συλλογικοτήτων ένα μόνο στόχο έχουν: την πολιτική τρομοκράτηση, των ίδιων αλλά και όποιου πολίτη/συλλογικότητας συμμετέχει ή ενστερνίζεται τις αντιλήψεις και τις πρακτικές του κινήματος «Δεν πληρώνω». Εκ μέρους της κίνησης Μία Πόλη Ανάποδα, ο δημοτικός σύμβουλος Αλέκος Παπασπυρίδης δήλωσε στο Πριν: «Θα θέλαμε να ζητήσουμε … συγνώμη στην ΤΡΑΜ ΑΕ που διανοηθήκαμε να έχουμε διαφορετική γνώμη από εκείνους στο ζήτημα των δημόσιων συγκοινωνιών. ‘’Συμφωνώντας’’ μαζί τους ότι η έκφραση γνώμης και οι λαϊκοί αγώνες είναι ποινικό αδίκημα, θέλουμε να τους βοηθήσουμε: Κάθε εβδομάδα θα τους κοινοποιούμε τις απόψεις μας για διάφορα θέματα και εκείνοι …ελπίζουμε να προχωρούν σε μηνυτήριες αναφορές. Για παράδειγμα χθες προπαγανδίσαμε ότι θα πρέπει οι απολαβές του προέδρου της ΤΡΑΜ Α.Ε. να μην είναι πάνω από τον κατώτερο μισθό, και οι συγκοινωνίες να είναι δημόσιες, δωρεάν και ποιοτικές. Συνεπώς καλά θα κάνουν αφού φοβούνται τη σκέψη και το φρόνημα του λαού, να το διώκουν γιατί η κοινωνική ανυπακοή είναι εδώ και θα κρατήσει καιρό».
Αν νομίζει η κυβέρνηση ότι με την ποινικοποίηση των αγώνων θα κάμψει το κίνημα «Δεν πληρώνω» μάλλον είναι γελασμένη. Σε ανακοίνωση της η Μια πόλη Ανάποδα τονίζει ότι θα ζητήσει από το δημοτικό συμβούλιο της Ν. Σμύρνης, τις δημοτικές παρατάξεις, κόμματα, φορείς, σωματεία και συλλόγους να πάρουν θέση και να καταγγείλουν τη φρονηματική δίωξη. Ενώ θεωρώντας δίκαιο το αίτημα να μην πληρώνουμε τα πανάκριβα εισιτήρια θα συνεχίζει «να συμβάλει στην κλιμάκωση του αγώνα για την ανατροπή της αύξησης στην τιμή του εισιτηρίου των ΜΜΜ, για δημόσιες /ποιοτικές /δωρεάν μετακινήσεις».
Παράλληλα συνεχίζεται με αμείωτη ένταση η καμπάνια Δωρεάν Μετακίνηση από δέκα κινήσεις πόλης, οι οποίες …παροτρύνουν: «Δεν ακυρώνουμε εισιτήριο - ακυρώνουμε την πολιτική τους». Η καμπάνια καλεί «τους εργαζόμενους και τη νεολαία σε μαζικό αγώνα ενάντια στις αυξήσεις των εισιτηρίων, σε μαζική - συλλογική ανυπακοή απέναντι στην πολιτική που οδηγεί στη φτώχεια και τη διάλυση των κοινωνικών υπηρεσιών και σε διεκδίκηση του δικαιώματός μας για δημόσιες - ποιοτικές - δωρεάν συγκοινωνίες για όλους». Τέλος «απευθύνει πρόσκληση και σε άλλες κινήσεις πόλης για συμμετοχή και σε όσες πρωτοβουλίες προωθούν την πολιτική Δεν πληρώνω, απευθύνοντας κάλεσμα για κοινές δράσεις και παρεμβάσεις».
Πάντως καλό είναι να γνωρίζουν όλοι οι επιβάτες που αποφασίζουν να είναι… ανυπάκουοι ότι: «Σύμφωνα με το άρθρο 13, η άρνηση να δώσει τα στοιχεία σου στον ελεγκτή δεν συνιστά το αδίκημα της απείθειας. Αν τελικά ο επιβάτης υπογράψει την ‘’πράξη βεβαίωσης παράβασης και επιβολής προστίμου’’, ας συμπληρώσει και υπογράψει από κάτω ‘’με τη ρητή επιφύλαξη παντός νόμιμου δικαιώματος’’» όπως τονίζει η κίνηση Νομικής Αλληλεγγύης Δικηγόρων Θεσσαλονίκης. Επίσης «ο ελεγκτής δεν έχει το δικαίωμα να κρατήσει με οποιονδήποτε τρόπο τον επιβάτη. Αν πράξει κάτι τέτοιο, μπορεί ο επιβάτης να τον μηνύσει για παράνομη παρακράτηση», όπως αναφέρει ο δικηγόρος Κώστας Παπαδάκης.
Τέλος αξίζει να σημειωθεί ότι «η διαδικασία της ποινικής δίωξης (σ.σ. για τη μη καταβολή εισιτηρίου) ασκείται ύστερα από έγκληση», δηλαδή δεν είναι τόσο απλή διαδικασία: Απαιτείται να διαβιβαστεί από τον ελεγκτή στη διοίκηση του ΟΑΣΑ, η οποία εντός τριών μηνών θα πρέπει να απευθυνθεί στον εισαγγελέα και εκείνος να ασκήσει δίωξη. Πρόκειται δηλαδή για χρονοβόρα, κοστοβόρα και γραφειοκρατική διαδικασία, που στόχο έχει να σωφρονίσει προληπτικά τους «παραβάτες» και κυρίως να διευκολύνει τη δίωξη του κινήματος Δεν πληρώνω βάση και του άρθρου 186 παρ.2 Π.Κ. «που τιμωρεί με φυλάκιση όποιον προκαλεί ή παροτρύνει κάποιον να διαπράξει ορισμένο πλημμέλημα».
Πέρα όμως από το νομικό πλαίσιο, το δικαίωμα των εργαζομένων να μην πληρώσουν τις άδικες αυξήσεις στα εισιτήρια και να απαιτήσουν ποιοτικές και δωρεάν συγκοινωνίες στοιχειοθετείται και από το κοινωνικά αναγκαίο. Είναι στο χέρι του κινήματος με ανυποχώρητο αγώνα να αφήσει την τροπολογία στα χαρτιά, όπως έκανε και άλλες φορές με αντιλαϊκούς νόμους . Δεν μπορεί τη στιγμή που ο κατώτερος μισθός πέφτει κάτω από το όριο της επιβίωσης, όταν η ανεργία καλπάζει, όταν οι μισθοί μειώνονται σε απόλυτους αριθμούς να απαιτείται η καταβολή 450 ευρώ/χρόνο –δηλαδή λίγο χαμηλότερα από έναν κατώτατο μισθό- για κάρτα απεριορίστων διαδρομών, που βγάζουν οπωσδήποτε όσοι εργαζόμενοι χρησιμοποιούν τις συγκοινωνίες από και προς την εργασία τους (διαφορετικά θα πλήρωναν σε εισιτήρια 850 ευρώ) . Αυτή η κοινωνική αδικία και όχι η μη καταβολή του εισιτηρίου απολαμβάνουν «ιδιαίτερα μεγάλη ηθική απαξία», και όχι το αντίστροφο όπως υποστηρίζει η αιτιολογική έκθεση της τροπολογίας.
Η μεγαλύτερη δε υποκρισία είναι ότι το ΠΑΣΟΚ, που επισείει τώρα το φόβητρο του νόμου και της τάξης απειλώντας για ακόμη μεγαλύτερες αυξήσεις, είναι μαζί με τις προηγούμενες κυβερνήσεις της ΝΔ οι μέγιστοι μπαταχτσήδες: Από τα 4.073.347.409 ευρώ που θα έπρεπε να είχαν καταβάλει ως κρατική χρηματοδότηση στον ΟΑΣΑ από το 2001 μέχρι τις 31/12/2009, έδωσαν μόλις το 1.384.897.744 ευρώ. Για τα υπόλοιπα 3 δισ. οι κυβερνήσεις τους, παρέπεμπαν τον οργανισμό σε δανεισμό και όταν έληγαν τα δάνεια έπαιρναν νέα δάνεια για να αποπληρωθούν τα παλιά, επειδή το κράτος που ήταν εγγυητής δεν είχε να τα καταβάλει στη λήξη τους. Αξίζει δε να σημειωθεί ότι το σύνολο των τόκων που θα καταβάλει ο ΟΑΣΑ μέχρι το 2018, που λήγουν τα δάνεια, αγγίζει το ύψος του 1.091.230.000 ευρώ. Το τεφτέρι με τα χρωστούμενα από το κράτος όμως δεν λήγει εδώ: αφού διάφορα υπουργεία (Παιδείας κ.ά.) δεν κατέβαλαν ποτέ περί τα 431.185.208,99 ευρώ που όφειλαν για δωρεάν ή ελεύθερες μετακινήσεις των δικαιούχων των υπουργείων αυτών. Και μετά από όλα μιλάνε για τζαμπατζήδες! Σε λίγο θα τους πάρουν με τις πέτρες, όπως προφητικά είχε αναφέρει και ο πρωθυπουργός…
Η αστυνομία εισπράκτορας των εργολάβων των εθνικών οδών
Μέχρι την προηγούμενη Πέμπτη η ελεύθερη διέλευση στα διόδια δεν ήταν ποινικό αδίκημα, έτσι όπως προέκυπτε και από τις συμβάσεις παραχώρησης των δρόμων. Πλέον με τροπολογία που πέρασε το υπουργείο Μεταφορών την Πέμπτη, η κυβέρνηση απαντά με αντίποινα στο κίνημα Δεν Πληρώνω, χαρακτηρίζοντας μάλιστα την αποφυγή πληρωμής διοδίων, με βάση την αιτιολογική έκθεση, «αποκλίνουσα συμπεριφορά»! Αποδεικνύεται έτσι ότι η κυβέρνηση ΠΑΣΟΚ είναι ο καλύτερος προστάτης των εταιρειών και των μεγαλοεργολάβων. Από ‘δω και πέρα αστυνομικές δυνάμεις θα μπορούν να εγκατασταθούν στα διόδια και να επιβάλουν σε όσους σηκώνουν τις μπάρες πρόστιμα 200 ευρώ, θα μπορούν επίσης να αφαιρέσουν το δίπλωμα, την άδεια κυκλοφορίας, τις πινακίδες των αυτοκινήτων έως και 20 μέρες.
Μέχρι τώρα η άρνηση πληρωμής εκ μέρους των πολιτών ήταν αστική διαφορά στην οποία το Δημόσιο δεν είχε ανάμειξη. Οι εταιρείες μπορούσαν να ζητήσουν το πρόστιμο μόνο με έκδοση διαταγής πληρωμής. Κάτι τέτοιο όμως δεν το επιδίωκαν γιατί γνώριζαν και οι ίδιες ότι το νομικό πλαίσιο είναι διάτρητο και αντισυνταγματικό. «Από ‘δω και στο εξής όμως οι αστυνομικές δυνάμεις, που πληρώνονται από τον έλληνα φορολογούμενο, θα αποτελούν τα μαντρόσκυλα των εταιρειών, για την είσπραξη των διοδίων!» αναφέρει χαρακτηριστικά ο Γιώργος Αρέστης, μέλος της Συντονιστικής Επιτροπής και διωκόμενος.
Απέναντι στον πόλεμο που κήρυξε η κυβέρνηση ήδη το κίνημα Δεν πληρώνω διόδια εξήγγειλε τις πρώτες αντιδράσεις του. Την Παρασκευή αντιπροσωπεία της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων Βορειοανατολικής Αττικής συναντήθηκε με τον Δήμαρχο Ωρωπού. Σε κοινή ανακοίνωση η δημοτική αρχή, η Συντονιστική Επιτροπή, και διάφοροι φορείς καλούν τους κατοίκους σε διαμαρτυρία στα διόδια των Αφίδνων, την Κυριακή στις 11 π.μ. «Αντιδρούμε με αυτό τον τρόπο στην τροπολογία που αντί να λύσει το πρόβλημα των διοδίων μετατρέπει την τροχαία σε εισπράκτορα των ιδιωτικών εταιρειών» αναφέρουν σε κοινή ανακοίνωση τους. Επίσης, το Πανελλαδικό Συντονιστικό Επιτροπών Αγώνα Ενάντια των Διοδίων εξήγγειλε πανελλαδικές κινητοποιήσεις Σάββατο και Κυριακή το μεσημέρι στους σταθμούς των διοδίων. Αλληλέγγυοι στο κίνημα Δεν πληρώνω δηλώνουν και οι αγωνιζόμενοι αγρότες, που σχεδιάζουν να αντικαταστήσουν το κλείσιμο των δρόμων με άνοιγμα των διοδίων για 20 μέρες - ήδη έχουν σηκωθεί οι μπάρες στα διόδια Γύρτινου.
Η μετατροπή της μη πληρωμής διοδίων σε αδίκημα του ΚΟΚ είναι προέκταση των φρονηματικών και προσχηματικών διώξεων που ασκεί η Νέα Οδός ΑΕ -στην οποία είχε παραχωρηθεί το τμήμα της Εθνικής Οδού με νόμο του κράτους που ψήφισαν ΝΔ, ΠΑΣΟΚ και ΛΑΟΣ- σε 9 μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής Φορέων και Κατοίκων Β. Α. Αττικής Ενάντια στα Διόδια. Οι κατηγορίες που τους απαγγέλθηκαν εν μια νυχτί, σύμφωνα με τον νομικό σύμβουλος της Συντονιστικής Επιτροπής Κώστα Παπαδάκη, είναι: συκοφαντική δυσφήμιση της εταιρείας, φθορά ξένης περιουσίας, παρακώλυση συγκοινωνιών και παράνομη βία. «Στις μηνύσεις δεν υπάρχει κανένα ενοχοποιητικό στοιχείο. Οι αγωνιστές διώκονται μόνο επειδή ήταν μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής, ήταν παρόντες σε κινητοποιήσεις και θεωρούνται πρωταίτιοι του κινήματος» επεσήμανε σε συνέντευξη Τύπου.
«Εκφράζουμε το δίκαιο και το νόμιμο ενάντια στο άδικο και το παράνομο», τόνιζε ο Χρήστος Παναγής εκ των διωκόμενων. «Δεν είναι δυνατόν να πληρώνουμε δύο μισθούς ανά αυτοκίνητο κάθε χρόνο σε διόδια, ούτε να πληρώνουμε τους δρόμους προκαταβολικά» αναφέρει. Αν όμως δεν πληρώνουμε διόδια, πως θα κατασκευάζονται οι δρόμοι, αναρωτιούνται κάποιοι; Από ένα δημόσιο φορέα με κοινωνικό έλεγχο και διαφάνεια, που θα χρηματοδοτείται από τα τέλη κυκλοφορίας και το φόρο βενζίνης, από τα χρήματα των προστίμων που έχουν επιβληθεί στις εταιρείες, απαντούν. Άλλωστε η… προσφορά των κατασκευαστριών εταιρειών, με το παρόν καθεστώς, είναι μηδαμινή. Με τις αποικιοκρατικές συμβάσεις που υπογράφονται, οι κατασκευαστικοί όμιλοι συμβάλλουν με 5% έως 8,5% στην κατασκευή των έργων, ενώ θα τα εκμεταλλεύονται για τουλάχιστον 30 χρόνια. Κύρια χρηματοδότηση των έργων είναι η είσπραξη διοδίων ή η προείσπραξη τους. Με άλλα λόγια οι εταιρείες ζητούν απ’ το χρήστη του δρόμου να χρηματοδοτήσει το έργο και μετά εκείνες να απολαμβάνουν ένα καθαρό έσοδο. Αλλά οι εργαζόμενοι χρηματοδοτούν τις εταιρείες και εμμέσως, αφού το Δημόσιο καταβάλει «ζεστό χρήμα» της τάξης του 30 -35% του κόστους τα έργων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ο άξονας Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα Σπάρτη, για τον οποίο το κράτος κατέβαλε 330 εκατ. ευρώ, δηλαδή το 37%, του συνολικού κατασκευαστικού κόστους.
Ενδεικτική για το μεγάλο φαγοπότι που στήσει οι κατασκευάστριες εταιρείες με τη συνενοχή των κυβερνήσεων είναι η υπόθεση της Αττικής Οδού. «Το έργο κόστισε συνολικά 1,3 δισ. ευρώ και η εταιρεία συμμετείχε με μόλις 75 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα λεφτά δόθηκαν από δανεισμό με άμεση εγγύηση του Δημοσίου, δηλαδή αν δεν εισπράττουν διόδια και δεν μπορούν να αποπληρώσουν, τα δάνεια θα τα πληρώσει ο ελληνικός λαός» αναφέρει η Μαρία Γασπαρινάτου, μέλος του Πανελλαδικού Συντονιστικού Επιτροπών Αγώνα κατά των Διοδίων. «Η σύμβαση θα πρέπει να καταγγελθεί και η Αττική Οδός να περιέλθει στο Δημόσιο άμεσα, και όχι το 2024 όπως προβλέπεται. Με εισπράξεις 1 εκατομμύριο την ημέρα από τα διόδια, στα έξι χρόνια λειτουργίας τους, γίνεται κατανοητό ότι έχουν αποπληρωθεί πλήρως τα κεφάλαια που δόθηκαν και από δω και για πάνω από μια δεκαετία η εταιρεία θα έχει μόνο καθαρά κέρδη». Άλλωστε όπως σημειώνει και το πόρισμα της εισαγγελέας Ε. Τουλουπάκη, «η σύμβαση αυτή είναι λεόντειος σε βάρος του Δημοσίου» και εναπόκειται πλέον στους «ελεγκτικούς μηχανισμούς του Δημοσίου να παρακολουθήσουν το ρυθμό εσόδων από τη λειτουργία της Αττική Οδού (δηλαδή πότε θα γίνει απόσβεση του έργου) και να εφαρμόσουν τα προβλεπόμενα απ’ τη σύμβαση, όπως π.χ. τη μείωση διοδίων».
Πέμπτη 17 Φεβρουαρίου 2011
Δεν πληρώνω και δεν φοβάμαι
Επιτρέπεται, (και ενθαρρύνεται), η -μη εμπορική- αναπαραγωγή των κειμένων του www.prin.gr με παράκληση να υπάρχει και μια αναφορά (link) στην πηγή
at 7:23 μ.μ. 0 Τοποθετησεις
at 7:23 μ.μ. 0 Τοποθετησεις
Κατηγορία:
Κοινωνία
Εγγραφή σε:
Σχόλια ανάρτησης
0 Τοποθετησεις:
Δημοσίευση σχολίου