Του Μάκη Γεωργιάδη
Νέο κύκλο εσωκομματικής αναταραχής στο κυβερνών κόμμα έχει προκαλέσει η αμετακίνητη στάση του υπουργού Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων στο ζήτημα της απελευθέρωσης των ταξί. Η κρίση εκδηλώνεται πλέον τόσο σε επίπεδο κοινοβουλευτικής ομάδας, με ξεκάθαρα πυρά εναντίον του «ατσαλάκωτου» Γ. Ραγκούση όσο και σε ενδοκυβερνητικό επίπεδο, με κάποιους υπουργούς να εκφράζουν, κυρίως υπογείως και στο παρασκήνιο, τις αντιρρήσεις τους με τις επιλογές του υπουργού Μεταφορών. Παράλληλα, η ρήξη με τον προκάτοχό του και νυν υπουργό Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Δ. Ρέππα, θα πρέπει να θεωρείται δεδομένη και η κόντρα ανοιχτή παρά το γεγονός ότι από την πλευρά του τελευταίου έως τώρα τηρείται στάση αναμονής.
Φυσικά, το συνολικό σκηνικό είναι αντανάκλαση της κρίσης και των αντιδράσεων που προκαλεί η κυβερνητική πολιτική στο σύνολο της κοινωνίας και σε καμία περίπτωση δεν είναι θέμα αντιδικίας προσώπων. Υπό αυτή την έννοια, ο Γ. Ραγκούσης λειτουργεί στο πλαίσιο συγκεκριμένης κυβερνητικής πολιτικής, ως αιχμή του δόρατος του «νέου ΠΑΣΟΚ», όπως άλλωστε έκανε και στα ζητήματα της Κερατέας ή των μεταναστών του Μεγάρου Υπατίας, με αρκετές δόσεις αλαζονείας και ναπολεόντειας συμπεριφοράς.
Στην παρούσα φάση η κυβέρνηση επιλέγει το τρίπτυχο τρομοκρατία (μέσω του «δόγματος του σοκ» και του αυταρχισμού), υιοθέτηση της θεωρίας της υποκίνησης των κινητοποιήσεων των ιδιοκτητών ταξί και αξιοποίηση και όξυνση των κοινωνικών αυτοματισμών με αιχμή του δόρατος στη συγκεκριμένη περίπτωση τους επιχειρηματίες του τουρισμού. Έτσι ο Γ. Ραγκούσης έκοψε τις γέφυρες επικοινωνίας με τους ιδιοκτήτες των ταξί και δήλωσε την Πέμπτη ότι η απελευθέρωση θα εφαρμοστεί απαρέγκλιτα. Την προηγούμενη ημέρα σε άκαρπη συνάντηση που είχε ο ίδιος στο γραφείο του με τους συνδικαλιστές, ουσιαστικά καταφερόταν εναντίον του προκατόχου του, κατηγορώντας τον μάλιστα ότι επί της ουσίας με τη συμφωνία που είχε κάνει άφηνε κλειστό το επάγγελμα. Επίσης, τον κατηγόρησε ουσιαστικά για συμφωνία εν κρυπτώ και εν αγνοία της υπόλοιπης κυβέρνησης όπως φαίνεται και από τα πρακτικά της συνάντησης. «Υπάρχει για εσάς το εύλογο ερώτημα: Δεν υπάρχει συνέχεια στην κυβέρνηση; Βεβαίως υπάρχει, όταν υπάρχουν αποφάσεις συλλογικών οργάνων. Εάν είχε συνέλθει το υπουργικό συμβούλιο και είχαμε αποφασίσει με τη συμμετοχή και τη δική μου ως υπουργού Εσωτερικών μετά από εισήγηση ότι πρέπει να μείνει κλειστό το επάγγελμα των ταξί και είχαμε πάρει τέτοια απόφαση, τότε αυτό βεβαίως και θα δέσμευε τον οποιονδήποτε ερχόταν στη θέση του Δ. Ρέππα. Όμως, σας το είπα και την προηγούμενη φορά, ότι τέτοια απόφαση σε συλλογικό κυβερνητικό όργανο ποτέ δεν λήφθηκε»!
Επιπλέον ο ίδιος διαμήνυσε μέσω νομικών συμβούλων του υπουργείου, ότι το Προεδρικό Διάταγμα Ρέππα δεν θα τύγχανε της έγκρισης του Συμβουλίου της Επικρατείας με κύκλους του Δ. Ρέππα να αντιδρούν λέγοντας πως η κυβέρνηση έχει συνέχεια και πως το υπουργείο Μεταφορών μπορεί εύκολα να διαπιστώσει τη συνταγματικότητα ή μη του διατάγματος προσερχόμενο στο ΣτΕ με εργαλείο το ίδιο το διάταγμα. Η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί βαραίνει το κλίμα εντός της κυβέρνησης, με υπουργούς να συστήνουν σε δημόσιες τοποθετήσεις τους σύνεση, ψυχραιμία και επιμονή στο διάλογο (για παράδειγμα Χ. Αηδόνης και Α. Διαμαντοπούλου). Ωστόσο, η κατάσταση στην Κοινοβουλευτική Oμάδα του ΠΑΣΟΚ μόνο εύρυθμη δεν μπορεί να χαρακτηριστεί καθώς 21 βουλευτές του κόμματος απαίτησαν με επιστολή τους τη σύγκλιση των οργάνων και την ανάληψη πρωτοβουλιών για επίλυση του θέματος, αναγκάζοντας το γραμματέα της Kοινοβουλευτικής Ομάδας, Βασ. Έξαρχο να ανακοινώσει εσπευσμένα το βράδυ της Πέμπτης τη σύγκλιση του Κοινοβουλευτικού Tομέα Eλέγχου του ΠΑΣΟΚ για την προσεχή Τρίτη, με αντικείμενο ασφαλώς το θέμα της απελευθέρωσης. Ενώ και ο γραμματέας του ΠΑΣΟΚ Μ. Καρχιμάκης αναζητά γέφυρες στον κομματικό μηχανισμό και τους συνδικαλιστές του κλάδου για εκτόνωση της κατάστασης. Χαρακτηριστικές είναι οι τοποθετήσεις βουλευτών του ΠΑΣΟΚ οι οποίες και αποτυπώνουν το κλίμα εναντίον του Γ. Ραγκούση και της ασκούμενης από αυτόν πολιτικής: «Η απελευθέρωση που εδράζεται στα ιδεολογήματα του νεοφιλελευθερισμού περί αυτορρύθμισης της αγοράς, ούτε το δημόσιο συμφέρον μπορεί να διασφαλίσει, ούτε την κοινωνία και τους καταναλωτές να ωφελήσει. Αντίθετα, θα οδηγήσει σε εγκλωβισμό και σε καταστροφή χιλιάδες νέους ανθρώπους» τόνισε ο Βασίλης Γκεγκέρογλου.
Από το βήμα της Βουλής, ο βουλευτής Καβάλας του ΠΑΣΟΚ Δημήτρης Παπουτσής δήλωσε: «Έχω τη γνώμη ότι η συγκεκριμένη νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Μεταφορών, εάν επρόκειτο να έρθει στη Βουλή με τη μορφή σχεδίου νόμου και όχι με Προεδρικό Διάταγμα όπως συμβαίνει, πολύ δύσκολα θα είχε την ομόθυμη υποστήριξη της Kοινοβουλευτικής Oμάδας του ΠΑΣΟΚ». Πλήθος ακόμη βουλευτών του ΠΑΣΟΚ όπως η Τ. Αντωνίου ή ο Α. Παπαδόπουλος και πολλοί βουλευτές από την Κρήτη εμφανίζονται σφόδρα επικριτικοί εναντίον του υπουργού Μεταφορών, αλλά πάντα κρατώντας τα προσχήματα. Μάλιστα, ακόμη κι όσοι επικρίνουν τον Γ. Ραγκούση, δεν ξεχνούν να καταδικάσουν τις κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών ταξί τους οποίους ασφαλώς η κυβερνητική πολιτική απαξιώνει πλήρως και τους οδηγεί στην εξαθλίωση.