Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Πράσινο Ταμείο: όταν η καταστροφή, πληρώνει την ανάπτυξη

Προς κατάθεση στη Βουλή, οδεύει το νομοσχέδιο (ν/σ) του υπουργείου Περιβάλλοντος, σχετικά με τη σύσταση του «Πράσινου Ταμείου». Πρόκειται για ένα ν/σ, το οποίο γνώρισε αναντίστοιχη δημοσιότητα, σε σύγκριση  με τη σημασία του, αφού σχετίζεται με τον έναν από τους δύο κυριότερους πυλώνες της περιβαλλοντικής πολιτικής: Τη χρηματοδότησή της.



ΣΤΡΑΤΟΣ ΒΟΥΡΑΖΕΡΗΣ





Η κυβέρνηση αναδεικνύει και σε αυτή την περίπτωση την ανάγκη για «αποτελεσματική (βλ. κερδοφόρα) και διαφανή διαχείριση των πόρων», που κατευθύνονται στο περιβάλλον. Σε αυτή την κατεύθυνση, την βοηθούν και οι… αμαρτίες του Ειδικού Ταμείου Εφαρμογής Ρυθμιστικών και Πολεοδομικών Σχεδίων (ΕΤΕΡΠΣ), που είδαν πρόσφατα το φως της δημοσιότητας και στις οποίες συνεισέφερε τα μέγιστα η επί πολλά χρόνια διακυβέρνηση της χώρας από το ΠΑΣΟΚ.
Το ΕΤΕΡΠΣ, για πάνω από 30 χρόνια – ιδρύθηκε το 1972 – αποτέλεσε, ας μας επιτραπεί ο όρος, τον «εθνικό πράσινο κουμπαρά». Στην πράξη και με δεδομένα στοιχεία μόνο για τα πεπραγμένα του από το 2005 έως το 2009 (δεν συνήθιζε να δίνει λογαριασμό!) χρηματοδοτούσε κυρίως αστικές αναπλάσεις, εργασίες αποκατάστασης ναών και μητροπόλεων(!), ενώ δεν έλειπε και η χρηματοδότηση σωματείων και ενώσεων για εκδηλώσεις, ασαφούς περιεχομένου.
Η κυβέρνηση, με το ν/σ που προωθεί, επιχειρεί να συγκεντρώσει τους «πράσινους πόρους», μεταξύ αυτών, του ΕΤΕΡΠΣ (πρόστιμα για αυθαίρετα, εισφορές από έκδοση οικοδομικών αδειών, ειδικός φόρος στα καύσιμα κλπ), αλλά και του Ειδικού Φορέα Δασών, προκειμένου στοχευμένα να  τους κατευθύνει στην «ενίσχυση της ανάπτυξης». Για το περιεχόμενο της οποίας, όπως προκύπτει και από τη σύνθεση της επιτροπής που θα καθορίζει τους άξονες δράσης του Ταμείου, δεν θα πρέπει να υπάρχει καμία αμφιβολία.
Με το εν λόγω ν/σ συγκροτείται «Στρατηγική Επιτροπή Περιβαλλοντικής Πολιτικής», η οποία θα «αποφασίζει για τα μέτρα, δράσεις… με σκοπό την προστασία, αναβάθμιση και αποκατάσταση του περιβάλλοντος και θα αξιολογεί την αποτελεσματικότητα αυτών». Με απλά λόγια θα κατευθύνει τα αποθεματικά του «Πράσινου Ταμείου», τα οποία στην έναρξή του θα ξεπερνούν τα 300 εκ. ευρώ, προερχόμενα από το ΕΤΕΡΠΣ και τον Ειδικό Φορέα Δασών. Στην επιτροπή συμμετέχουν εκπρόσωποι των ενώσεων των επιχειρηματιών της χώρας (ΣΕΒ, ΓΣΕΒΕΕ – βιοτέχνες, ΕΕΣΕ – έμποροι, Εμπορικό και Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο), ως στυλοβάτες της καπιταλιστικής ανάπτυξης, των επιστημονικών επιμελητηρίων (Τεχνικό, Γεωτεχνικό και Οικονομικό), «πέντε προσωπικότητες αναγνωρισμένου (;) κύρους σε θέματα περιβάλλοντος» αλλά και τριών (περιβαλλοντικών) Μη Κυβερνητικών Οργανώσεων. Εδώ θα πρέπει να επισημάνουμε, ότι αναζητήσαμε τις θέσεις σχετικά με το συγκεκριμένο ν/σ, δύο – εκ των μεγαλυτέρων - από αυτές (WWF και Γκρίνπις), αλλά, ένα σχεδόν μήνα μετά τη λήξη της δημόσιας διαβούλευσης για το συγκεκριμένο ν/σ, δεν υπήρχε κάποια ανακοίνωση στις ιστοσελίδες τους.
Από το ν/σ ανακύπτουν ζητήματα και για την προέλευση των πόρων που θα διαχειρίζεται το Πράσινο Ταμείο.
Σημαντικά έσοδα του Ταμείου (άρθρο 3) θα προέρχονται από πρόστιμα παραβάσεων, με σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον. Ενδεικτικά αναφέρουμε την αυθαίρετη δόμηση, την αλλαγή χρήσεων σε κτίρια, αλλά και «λοιπές περιβαλλοντικές παραβάσεις» από τη συντήρηση των οποίων θα εξαρτάται η οικονομική βιωσιμότητα του ταμείου. Ποιος όμως εγγυάται ότι τα χρήματα που θα συγκεντρώνει το ταμείο από τα πρόστιμα θα κατευθύνονται προς την άρση των περιβαλλοντικών προβλημάτων που δημιούργησαν παραβάσεις για τις οποίες επιβλήθηκαν; Πολύ περισσότερο, είναι κάτι τέτοιο εφικτό;
Από την πλευρά της η Πανελλήνια Ένωση Δασολόγων Δημοσίων Υπαλλήλων, σε σχετική ανακοίνωση που εξέδωσε, εκφράζει τους φόβους της ότι η ενσωμάτωση του «Ειδικού Φορέα Δασών» στο «Πράσινο Ταμείο», θα σημάνει την υποχρηματοδότηση των έργων δασικής ανάπτυξης και προστασίας, στα οποία μέχρι σήμερα κατευθυνόταν το σύνολο των πόρων του Φορέα.
Στους πόρους του ταμείου εντάσσονται επίσης έσοδα από εκμετάλλευση «ειδικών έργων, σταθμών αυτοκινήτων», τα οποία ελέγχονται για την περιβαλλοντική τους διάσταση, ενώ επιβάλλουν την κερδοσκοπική χρήση – ιδιωτικοποίηση των έργων αυτών, προκειμένου να… χρηματοδοτηθεί η προστασία του περιβάλλοντος. Φτιάξτε ένα ακόμα πάρκινγκ ή έναν αυτοκινητόδρομο στην Αττική, για να δοθούν χρήματα στο περιβάλλον!