Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Γκαράζ... προθάλαμος για το Α’ Νεκροταφείο

Νέο πλήγμα ετοιμάζεται να καταφέρει το αρμόδιο υπουργείο σε συνεργασία με το Δήμο Αθηναίων κατά των ελεύθερων χώρων και των χώρων πρασίνου στην πόλη των Αθηνών. Το νέο θύμα της ανάλγητης πολιτικής τους είναι η πλατεία που βρίσκεται μπροστά στην είσοδο του Α’ Νεκροταφείου στη συνοικία του Μετς, την οποία προορίζουν για τετραώροφο υπόγειο χώρο στάθμευσης!







 Το οικοδομικό τετράγωνο που καταλαμβάνει το Α’ Νεκροταφείο περικλείεται από τις λεωφόρους Ηλιουπόλεως και Υμηττού και από τις οδούς Μουσούρου και Τριβωνιανού. Δεν αποτελεί μόνο ένα πνεύμονα πράσινου, αλλά κι ένα υπαίθριο μουσείο γλυπτικής του 19ου αιώνα, όπου μπορείς ν’ απολαύσεις τα έργα σπουδαίων γλυπτών, όπως του Χαλεπά, του Φιλιππότη, του Τόμπρου και του Δημητριάδη, γλύπτη του γνωστού δισκοβόλου απέναντι από το Παναθηναϊκό Στάδιο.
Ο χώρος του νεκροταφείου αποτελεί επί πλέον ένα μοναδικό βιότοπο, όπου υπάρχουν πολλά είδη θάμνων και δένδρων (π.χ. πλατάνια, πεύκα, κυπαρίσσια, λεύκες, πικροδάφνες) στα οποία φωλιάζουν διάφορα είδη πτηνών. Τις νύχτες οι κάτοικοι των συνοικιών Αγίου Αρτεμίου και Μετς που συνορεύουν και αναπνέουν απ’ αυτό τον πνεύμονα πράσινου, ακούν το νυχτόβιο γκιώνη να διαλαλεί το θλιμμένο τραγούδι του για την καταστροφή της Αθήνας, από τον κάθε επίδοξο δήμαρχο που χρησιμοποιεί το δημαρχιακό θώκο για την ανάδειξή του σε υψηλές κυβερνητικές θέσεις.
Εάν πραγματοποιηθούν τα σχέδια, που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, θα κοπούν τουλάχιστον εκατόν είκοσι δένδρα της πλατείας του Νεκροταφείου, τα οποία θα αντικατασταθούν από χλοοτάπητες στηνŸ οροφή του υπογείου και θα υποβαθμιστεί ο ελεύθερος χώρος. Κι όλα αυτά κατά παράβαση του νόμου, αφού η οικοδομική άδεια που εκδόθηκε είναι παράνομη, διότι παραβιάζει τις διατάξεις των Νόμων 2502/1999 και 2947/2001. Υπενθυμίζεται ότι ο τελευταίος νόμος είχε περιορισμένη ισχύ και ήταν αποτέλεσμα πλήθους νομοθετικών πρωτοβουλιών της κυβέρνησης Κ. Σημίτη, ενόψει των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004, από τις οποίες προκλήθηκαν μεγάλα πλήγματα στον πολεοδομικό και οικιστικό ιστό της Αθήνας.
Η οικοδομική άδεια εκδόθηκε παρόλο που ο νομοθέτης απαιτεί να υπάρχει εξειδικευμένη μελέτη και ως προς την αρχιτεκτονική κλίμακα, ώστε να ελεγχθεί ότι τηρείται ο όρος «ότι δεν αναιρείται ούτε παρακωλύεται ουσιωδώς η κοινή χρήση». Εκδόθηκε χωρίς να γίνει εκτίμηση των κυκλοφοριακών και πολεοδομικών συνθηκών του συγκεκριμένου χώρου. Δηλαδή αγνοήθηκε προκλητικά ότι το Α’ Νεκροταφείο εξυπηρετείται από δεκαπέντε λεωφορειακές γραμμές που διέρχονται από τις όμορες και παράλληλες λεωφόρους Ηλιουπόλεως και Βουλιαγμένης.
Κι όλα αυτά εις πείσμα του νομοθέτη ο οποίος επισημαίνει ότι οι κοινόχρηστοι χώροι αποτελούν «ζωτικόν στοιχείον του οικιστικού περιβάλλοντος, καθοριστικόν για την ποιότητα ζωής εις την πόλιν». Εκεί δε που οι κοινόχρηστοι χώροι «παρέχουν βελτιωμένους όρους χρήσεως και αναψυχής, ως π.χ. χώροι πρασίνου, παιδικές χαρές, πεζόδρομοι κ.λπ. αποτελούντες οιονεί υποκατάστατα του φυσικού περιβάλλοντος εντός της πόλεως, προδήλως δεν επιτρέπεται παράλληλος χρήσις αναιρούσα ή μειούσα τη χρήσιν ταύτην».
Οι κάτοικοι της περιοχής του Μετς, αντιδρούν και υποστηρίζουν ότι με την κατασκευή του υπόγειου σταθμού στάθμευσης θα υπονομευθεί ουσιαστικά η ένταξη του μεγάλου οικοδομικού τετραγώνου του Α’ Νεκροταφείου στο έργο της επέκτασης και ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων της Αθήνας, όπου δεν προβλέπονται μετακινήσεις με αυτοκίνητα. Τονίζεται ότι απαγορεύεται η χρήση δημοσίων ελεύθερων χώρων προς ιδιωτική εκμετάλλευση. Αν η περιοχή χρειάζεται υπόγειο χώρο στάθμευσης, πρέπει να κατασκευαστεί σε οικόπεδο με προδιαγραφές πολεοδομικής δόμησης. Η κατασκευή του υπόγειου πάρκινγκ (εκσκαφές κ.λπ.) θα διαταράξει τον υδροφόρο ορίζοντα της περιοχής, με κίνδυνο αποξήρανσης της χλωρίδας που υπάρχει. Θα λειτουργήσει αποθαρρυντικά προκειμένου οι κάτοικοι της περιοχής να χρησιμοποιούν τα μέσα μαζικής μεταφοράς από και προς το κέντρο της πόλης. Ενθαρρυντικό για τη θετική κατάληξη των κινητοποιήσεων των κατοίκων είναι το γεγονός ότι υπάρχουν παρόμοιες αποφάσεις του Συμβουλίου της Επικρατείας, οι οποίες δεν επέτρεψαν την κατασκευή υπόγειου χώρου στάθμευσης, στην Πλατεία Φιλικής Eταιρείας στο Κολωνάκι.
Υπάρχουν πληροφορίες ότι υπουργείο και δήμος δεν θέλουν να πάρουν μόνο την πλατεία, αλλά σχεδιάζουν να «βάλουν χέρι» και στο γειτονικό λόφο Λογγίνου. Γι’ αυτό το λόγο, οι κάτοικοι συγκρότησαν Επιτροπή Αγώνα και ήδη προσέφυγαν στο Συμβούλιο της Επικρατείας.