Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Κλιμακώνουν την πάλη τους οι κάτοικοι ενάντια στα διόδια

ΚΥΡΙΑΚΟΣ ΝΑΣΟΠΟΥΛΟΣ

Σε από κοινού συντονισμένη προσπάθεια τρομοκράτησης του κινήματος ενάντια στα διόδια, έχουν επιδοθεί το τελευταίο χρονικό διάστημα το υπουργείο Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων και η κατασκευαστική εταιρεία Νέα Οδός ΑΕ, η οποία εκμεταλλεύεται τους σταθμούς του οδικού άξονα Πατρών, Αθήνας, Θεσσαλονίκης και Ευζώνων. Μετά από επιστολή του υπουργού, Δ. Ρέππα, ο αρχηγός της αστυνομίας έδωσε εντολή στα επιμέρους τμήματα, να καταγράφονται τα στοιχεία όσων πολιτών αρνούνται να πληρώσουν διόδια και να δίνονται στην εταιρεία, έτσι ώστε αυτή να μπορεί να κινηθεί νομικά εναντίον τους.

Την κίνηση αυτή του υπουργού κατήγγειλαν την περασμένη Πέμπτη, σε έκτακτη συνέντευξη Τύπου, η Συντονιστική Επιτροπή Κατοίκων της Β.Α. Αττικής. Όπως έγινε γνωστό, οι κάτοικοι των περιοχών αυτών, όπου το πρόβλημα με την ύπαρξη των διοδίων είναι εντονότερο από άλλες περιοχές, απάντησαν με τρία εξώδικα κατά του υπουργείου, του αρχηγού της αστυνομίας και των κατά τόπους αστυνομικών τμημάτων. Ο νομικός σύμβουλος της επιτροπής, Κ. Παπαδάκης χαρακτήρισε την απαίτηση του υπουργείου «καθαρή παραβίαση προσωπικών δεδομένων», κάνοντας παράλληλα λόγο για κατάλυση των νόμων και των δημοκρατικών δικαιωμάτων των πολιτών.

Όπως εξήγησε, «η είσπραξη του αντιτίμου των διοδίων είναι μια καθαρά ιδιωτική αστική διαφορά, στην οποία το Δημόσιο δεν δικαιούται να παρέμβει, κάτι που προβλέπεται ρητά και από την σύμβαση παραχώρησης». Συν τοις άλλοις, ξεκαθάρισε πως από μόνη της, η εγκατάσταση και η λειτουργία σταθμών διοδίων είναι παράνομη, καθώς με τον τρόπο αυτό ιδιωτικοποιούνται οι δημόσιοι δρόμοι και καταπατείται το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα για την ελεύθερη διακίνηση των πολιτών. Παρ’ όλα αυτά όμως, η εταιρεία Νέα Οδός, έχει κάνει τρεις μηνύσεις στο αστυνομικό τμήμα εναντίον πολιτών που συμμετέχουν στην επιτροπή, ζητώντας την ποινική τους δίωξη. Όπως έγινε γνωστό στην συνέντευξη Τύπου, σε συνάντηση που είχαν μέσα στην εβδομάδα μέλη της επιτροπής κατοίκων με τον υφυπουργό, Γ. Μαγκριώτη, αφού φρόντισε να χαρακτηρίσει τους πολίτες που δεν πληρώνουν διόδια «τσαμπατζήδες», δεν έδωσε καμία απάντηση επί του θέματος. Αντιθέτως, τους γνωστοποίησε πως δεν υπάρχει περίπτωση κατάργησης σταθμών διοδίων στην περιοχή, αλλά ότι θα υλοποιηθούν όλα όσα προβλέπονται στη σύμβαση μεταξύ του Δημοσίου και της εταιρείας. Έτσι, τους επόμενους μήνες, θα αρχίσουν να λειτουργούν οκτώ νέοι σταθμοί διοδίων στην Β.Α. Αττική, ενώ εξετάζεται, όπως όλα δείχνουν, και νέα αύξηση του αντιτίμου.

Παρά τα λεγόμενα του υφυπουργού, σύμφωνα με τον μηχανικό και μέλος της επιτροπής, Π. Γκοιμήση, το Δημόσιο θα έπρεπε ήδη να είχε καταγγείλει τη συμφωνία με την κατασκευαστική εταιρεία, καθώς «έχουν παραβιαστεί από την πλευρά της εταιρείας βασικοί όροι υλοποίησης της σύμβασης παραχώρησης και έχουν πραγματοποιηθεί σοβαρές περιβαλλοντικές παραβάσεις». Η απάντηση του υφυπουργού, ο οποίος στη συνάντηση συνοδευόταν από το γενικό γραμματέα του υπουργείου και πρώην διευθυντικό στέλεχος της Νέας Οδού ΑΕ, Σ. Λαμπρόπουλο, ήταν πως υπάρχει καθυστέρηση και από την πλευρά του Δημοσίου στην υλοποίηση όρων της σύμβασης, κάτι όμως που όπως ισχυρίζεται ο Π. Γκοιμήσης δεν υφίσταται.

Την ίδια μέρα, την Πέμπτη, πραγματοποιήθηκε συνέντευξη Τύπου στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Πειραιά από την Πανελλήνια Επιτροπή Αγώνα Ενάντια στα Διόδια, όπου έγινε ενημέρωση γύρω από την κινηματική δράση της προηγούμενης περιόδου. Από τους ομιλητές τονίστηκε πως η επίθεση τρομοκράτησης από την πλευρά πολυεθνικών εταιρειών και κυβέρνησης έχει πάρει πανελλαδικό χαρακτήρα, ενώ διατυπώθηκε με τον πιο ξεκάθαρο τρόπο η λαϊκή απαίτηση για την παύση των πληρωμών διοδίων από όλους τους εργαζόμενους και τους ανέργους και η κατάργηση όλων των σταθμών διοδίων κατά μήκων των εθνικών οδών. Άξια ειδικής αναφοράς, ανάμεσα στα όσα συνέβησαν την περασμένη εβδομάδα, είναι και η ανακοίνωση στήριξης του πανελλαδικού αγώνα ενάντια στα διόδια από το σωματείο ιδιοκτητών φορτηγών αυτοκινήτων Δ.Χ. του νομού Θεσσαλονίκης. Σε αυτήν, καλούν τα μέλη τους να αρνούνται την πληρωμή διοδίων και να ζητούν από τους υπαλλήλους το άνοιγμα της μπάρας για την ελεύθερη διακίνησή τους.

Τέλος, σε άνοιγμα των διοδίων του Ρίου προχώρησε το προηγούμενο Σάββατο, το Σωματείο Μισθωτών Τεχνικών της Πάτρας, μετά τις απολύσεις που έγιναν από την κατασκευαστική εταιρεία Vinci, στο εργοτάξιο κατασκευής της Ολυμπίας Οδού το τελευταίο εξάμηνο. Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι, η συγκεκριμένη εταιρεία, στην οποία έχει παραχωρηθεί η εκμετάλλευση των μισών και πλέον διοδίων της χώρας και ταυτόχρονα συμμετείχε σε όλα σχεδόν τα μεγάλα έργα (κατασκευή γέφυρας Ρίου - Αντιρρίου, Πέταλου του Μαλιακού και της Ολυμπίας Οδού) προχώρησε σε απολύσεις 15 εργατών με πρόσχημα την οικονομική κρίση. Όλα αυτά, την στιγμή που εισπράττει διόδια πριν καν κατασκευάσει την Ολυμπία Οδό και η τεράστια κερδοφορία της είναι σίγουρη εξαιτίας των συμβάσεων παραχώρησης που έχει συνάψει με το Δημόσιο.