Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

ΟΣΕ: «ΠΑΧΙΑ ΛΟΓΙΑ» ΓΙΑ ΜΙΑ ΙΔΙΩΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ

ΠΑΣΟΚ - ΝΔ: Οι υπαίτιοι της κρίσης, εμφανίζονται ως σωτήρες


Στο στόχαστρο της κυβέρνησης, αλλά και των επιχειρηματικών συμφερόντων –ελληνικών και διεθνών (βλ. Cosco)– τίθεται και ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας (ΟΣΕ), στο πλαίσιο του προγράμματος ιδιωτικοποιήσεων, που ξεκινά άμεσα.

του Στράτου Βουραζέρη




Το δικαίωμα στη μετακίνηση για τους κατοίκους πολλών οικισμών, χωριών ή κωμοπόλεων, που εξυπηρετούνταν για πολλά χρόνια από τα τρένα του ΟΣΕ, έχει καταργηθεί, από την περικοπή δρομολογίων που εφάρμοσε η κυβέρνηση της ΝΔ, ενώ αναμένεται συνέχιση προγράμματος περικοπών και από το ΠΑΣΟΚ.
Φυσικά όλα αυτά γίνονται στο πλαίσιο της... εξυγίανσης. Για την οποία βέβαια η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί στο «Μνημόνιο ΕΕ - ΔΝΤ», να προχωρήσει μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2011. Το ΠΑΣΟΚ, έρχεται να εφαρμόσει την πολιτική της κυβέρνησης της ΝΔ. Αρχικά και ο ΟΣΕ, όπως όλοι οι δημόσιοι οργανισμοί που ιδιωτικοποιήθηκαν, εκφυλίστηκε ως φορέας παροχής κοινωνικών υπηρεσιών. Εν συνέχεια κατασυκοφαντήθηκαν οι σιδηροδρομικοί, ως «καλοπληρωμένοι τεμπέληδες» και σήμερα ο Δ. Ρέππας, υπουργός Υποδομών, προωθεί «ριζοσπαστικό(;) πρόγραμμα αλλαγών», ως «πολύτιμη σανίδα σωτηρίας» για τον ΟΣΕ.
Οι βασικοί άξονες του προγράμματος παρουσιάστηκαν, σε συνέντευξη του Δ. Ρέππα την Τρίτη, στην εφημερίδα Τα Νέα. «Προσέλκυση στρατηγικού επενδυτή διεθνούς κύρους», ο οποίος θαŸ επιδοτηθεί για να κάνει τα άγονα δρομολόγια, που έχουν κοπεί τα προηγούμενα χρόνια από το δημόσιο ΟΣΕ. «Αλλαγές στα δρομολόγια», με περικοπή δρομολογίων πληρότητας μικρότερης του 50%. «Προσέλκυση ιδιωτικών επενδύσεων», στο πλαίσιο των οποίων σχεδιάζεται η μακροχρόνια παραχώρηση σε ιδιώτες εκτάσεων του ΟΣΕ, στο Θριάσιο και στο Λιμάνι της Θεσσαλονίκης, για την κατασκευή εμπορευματικών σταθμών. Και βέβαια «αλλαγές στο εργασιακό περιβάλλον», με υποχρεωτικές μετατάξεις, χωρίς να αποκλείονται και οι απολύσεις.
Παρέλειψε βέβαια να αναφερθεί στο πώς έφτασε ο ΟΣΕ, σε αυτή την κατάσταση. Σιδηροδρομικοί κάνουν λόγο για μία υπερδεκαετή πολιτική ανοχής φαινόμενων ρεμούλας και διασπάθισης δημόσιου χρήματοςστον Οργανισμό. Σε αυτή συνεισέφεραν (ενεργητικά ή παθητικά) οι εκάστοτε πολιτικοί προϊστάμενοι του υπουργείου Μεταφορών, οι πολιτικές της ΕΕ στις μεταφορές, αλλά και η συνδικαλιστική γραφειοκρατία. Ήδη από τα μέσα της δεκαετίας του ’80, η μείωση της κρατικής χρηματοδότησης του ΟΣΕ, παρέδωσε τον Οργανισμό στα νύχια των τραπεζών, που τον δάνεισαν με εξαιρετικά υψηλά επιτόκια γεγονός που διόγκωσε το έλλειμμα του. Το ύψος των χρεών του ΟΣΕ εκτινάχθηκε την τελευταία 7ετία από 3 δισ. ευρώ το 2003, στα 10 δισ. τη χρονιά που διανύουμε. Στην κατεύθυνση αυτή ιδιαίτερο ρόλο έπαιξε, το μοίρασμα των αντικειμένων του ΟΣΕ (υποδομές και εκμετάλλευση) στις θυγατρικές (ΕΡΓΟΣΕ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ, ΕΒΙΣΥ) που ιδρύθηκαν από τις αρχές του 2000 κατόπιν απαίτησης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, αλλά και η διάλυση των ελεγκτικών μηχανισμών που διέθετε, με αποτέλεσμα ο Οργανισμός να μετατραπεί σε παράδεισο ιδιωτικών οικονομικών συμφερόντων, που αποκόμισαν τεράστια κέρδη μέσω εργολαβιών, αλλά και των golden boys, με ετήσιες απολαβές άνω των 50.000 ευρώ. Αμοιβών οι οποίες υπολείπονται κατά πολύ από τους μισθούς της συντριπτικής πλειοψηφείας των περίπου 7.000 εργαζομένων στον Οργανισμό, οι οποίοι δεν ξεπερνούν  κατά μέσο όρο τα 1.500 ευρώ μηνιαίως. Γεγονός που αποδεικνύει ότι κάθε άλλο παρά «ρετιρέ» αποτελούν οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι, οι οποίοι διαθέτουν και πολλά χρόνια προϋπηρεσίας στον ΟΣΕ.
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, επιχειρεί να χρεώσει την κατάσταση του ΟΣΕ, στην κυβέρνηση της ΝΔ, αποκρύπτοντας συνειδητά τις ευθύνες των παλαιοτέρων κυβερνήσεων του ΠΑΣΟΚ. Μνημεία κακοδιαχείρισης με σοβαρές πολιτικές ευθύνες αποτελούν, μεταξύ άλλων και τα ακόλουθα: Αγορά ηλεκτραμαξών πριν την Ολυμπιάδα, από τις οποίες αξιοποιούνται ελάχιστες, ενώ οι περισσότερες αποτελούν απλά Ÿεπιφάνειες για γκράφιτι στα αμαξοστάσια του ΟΣΕ. Κατασκευή υπερσύγχρονου τηλεματικού σταθμού διαχείρισης της κυκλοφορίας στο Τμήμα Λιόσια - Κόρινθος, ο οποίος παραμένει ανενεργός επί πολλά χρόνια, παρά τις τεράστιες δυνατότητες που έχει για την ασφαλή διαχείριση της κυκλοφορίας. Εκσυγχρονισμός γραμμών στα τμήματα Κρυονέρι - Αγρίνιο (επί υπουργίας Τ. Μαντέλη!) και Φλώρινα - ΠΓΔΜ, τα οποία παραμένουν και αυτά αχρησιμοποίητα.
Σκάνδαλο αποτελεί και το γεγονός ότι μετά το κλείσιμο γραμμών ανά την Ελλάδα, αλλά και το πάγωμα των προσλήψεων επί πολλά χρόνια, ο Οργανισμός μεταφέρει προσωπικό π.χ από την Πελοπόννησο στην Αθήνα, προκειμένου να καλύψει τις ανάγκες των γραμμών που λειτουργούν. Το γεγονός αυτό αυξάνει υπέρογκα, το μισθολογικό κόστος!