Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Ανταγωνιστικότητα, σε φόντο πράσινο το μέλλον της Αθήνας

Στις αρχές της εβδομάδας, η υπουργός Περιβάλλοντος, Τ. Μπιρμπίλη, παρουσίασε το πρόγραμμα «Αθήνα - Αττική 2014», προσδοκώντας, το 2014 –δέκα χρόνια μετά τους Ολυμπιακούς της Αθήνας– «η Αθήνα να κερδίσει το έπαθλο» και να υπάρξουν σημαντικές βελτιώσεις στην ποιότητα του περιβάλλοντος και της ζωής στην Αθήνα. Εύκολα αναγνωρίζει κανείς την ουσία των έργων που εξήγγειλε. «Η ανταγωνιστικότητα των πόλεων βασίζεται στην καλή τους εικόνα», τόνισε η Τ. Μπιρμπίλη.


Στράτος Βουραζέρης



Στο πρόγραμμα βελτίωσης της εικόνας της Αθήνας εντάσσονται, μεταξύ άλλων, οι πεζοδρομήσεις κεντρικών οδικών αξόνων, η επέκταση της ενοποίησης των αρχαιολογικών χώρων, οι αναπλάσεις πλατειών, η δημιουργία μητροπολιτικών πάρκων στο Ελληνικό, τα Ιλίσια και το Γουδί, η ανάδειξη των κέντρων της Αθήνας και του Πειραιά κ.ά., με απώτερο σκοπό την προσέλκυση επενδύσεων αλλά κυρίως την αναζωογόνηση της καπιταλιστικής οικονομίας της πρωτεύουσαςŸ
Το πρόγραμμα ενσωματώνει έργα - παρεμβάσεις, που έχουν προταθεί και στο παρελθόν (ρυθμιστικό του 1985, σχέδιο «Αττική sos» επί υπουργίας Κ. Λαλιώτη, το στρατηγικό Πλαίσιο Χωρικής Ανάπτυξης της Αθήνας, που παρουσιάστηκε παραμονές της Ολυμπιάδας του 2004) και που σήμερα ξαναβγαίνουν στο προσκήνιο προκειμένου να καταστήσουν την πρωτεύουσα πιο ελκυστική για τους επενδυτές. Εμφανής η προσπάθεια, σε επίπεδο διακηρύξεων, να ενσωματωθούν αιτήματα των κινημάτων για τους ελεύθερους χώρους και το περιβάλλον, που αναπτύχθηκαν τα προηγούμενα χρόνια στην Αττική (βλ. Ελληνικό, Γουδί, Ακαδημία Πλάτωνος κ.ά.), προκειμένου να επιτύχει την κοινωνική συναίνεση στις τελικές της αποφάσεις, αλλά και να αντιστρέψει τη γκετοποίηση περιοχών του κέντρου (πέριξ της οδού Αθηνάς, Άγιος Παντελεήμονας κ.ά.) επιδιώκοντας αυτές να μην αποτελέσουν το θέατρο κοινωνικών εξεγέρσεων, ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης.
Οι γενικόλογες περιγραφές και η απλή διακήρυξη στόχων για τα περισσότερα από τα εξαγγελθέντα έργα, χωρίς αναλυτική περιγραφή αυτών (χρονοδιάγραμμα, χρηματοδότηση κ.λπ.), δεν επιτρέπει κανενός είδους εφησυχασμό ότι η υλοποίηση των έργων θα προχωρήσει και κυρίως ότι το τελικό αποτέλεσμα θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες των κατοίκων. Ειδικότερα τα έργα αποτροπής της γκετοποίησης περιοχών του κέντρου, θα αποδειχθούν αναποτελεσματικά, ακόμα και αν προχωρήσουν, στο βαθμό που συνοδεύονται από την αντιλαϊκή πολιτική κυβέρνησης -   ΕΕ - ΔΝΤ. Στην καλύτερη περίπτωση θα αναβαθμίσουν την εικόνα και την ανταγωνιστικότητα μιας περιοχής, για να μεταφέρουν την υποβάθμιση σε μία άλληŸ
Οι πολλές αναφορές της Τ. Μπιρμπίλη, στην «ανταγωνιστικότητα» της πόλης, η οποία θα πρέπει να επιτευχθεί μέσω των παρεμβάσεων που εμπεριέχονται στο πρόγραμμα, παραπέμπει σε μία προσπάθεια της κυβέρνησης, να διαμορφώσει τους όρους και τις προϋποθέσεις, προκειμένου «ο ιδιωτικός τομέας, να ακολουθήσει (σ.σ. τις πρωτοβουλίες της κεντρικής διοίκησης) με νέες προτάσεις και προσανατολισμούς, σε νέες επιχειρηματικότητες που δίνουν άλλες προοπτικές».
Στη παρουσίαση των μεγάλων πάρκων που σχεδιάζονται στην Αττική, υπήρχε ειδική μνεία για την ανάπτυξη εμπορευματικών δραστηριοτήτων σε αυτά. Συγκεκριμένα για το Φαληρικό Όρμο, προβλέπεται η μετατροπή του γηπέδου του Ταε Κβο Ντο, σε Διεθνές Συνεδριακό Κέντρο. Η αναζωογόνηση του Ελαιώνα «στοχεύει στην ανάδυση μιας προνομιακής δημιουργικής περιοχής για την οικονομική ανάπτυξη της Αθήνας», ενώ για την περιοχή της λιμενο-βιομηχανικής ζώνης Δραπετσώνας - Κερατσινίου, εξαγγέλθηκε πάρκο με «περιοχές επιλεκτικής επιχειρηματικής ανάπτυξης». Για το πάρκο Α. Τρίτση (σύνορα Αγ. Αναργύρων - Ίλιον), η Τ. Μπιρμπίλη τόνισε ότι επιδιώκεται η αξιοποίησή του ως ενιαίος χώρος πρασίνου και αναψυχής, υπό την προϋπόθεση ότι θα διαμορφωθούν οι συνθήκες οικονομικής βιωσιμότητάς του «και μέσω της ανάπτυξης δραστηριοτήτων συμβατών με τους σκοπούς του».
Θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο, ότι η αναβάθμιση της ποιότητας ζωής και του περιβάλλοντος της πρωτεύουσας, θα προσαρμοστεί εντός των οικονομικών ορίων που θέτει το μνημόνιο Ελλάδας - ΔΝΤ - ΕΕ. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η υπουργός δεν δεσμεύτηκε για το ύψος της δημόσιας χρηματοδότησης που θα τύχει το πρόγραμμα «Αθήνα - Αττική 2014».
Από το πρόγραμμα, ξεχωρίζουν επίσης τα έργα για τον περιορισμό της χρήσης του ΙΧ στο κέντρο της Αθήνας. Αλλά και σε αυτή την περίπτωση τα νέα δεν είναι καθόλου αισιόδοξα. Στο πλαίσιο περιορισμού των δημοσίων επενδύσεων, οι επεκτάσεις του Μετρό, προχωρούν με... ρυθμούς χελώνας, ενώ για τα επιφανειακά μέσα σταθερής τροχιάς, ούτε λόγος.