Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Οδηγοί ταξί: Δωδεκάωρο για 30 Ευρώ!

Πεσμένη η κίνηση, σαρώνουν οι αυξήσεις σε καύσιμα και υλικά



Το τελευταίο δωδεκάμηνο σημαντική μείωση έχει υποστεί η επιβατική κίνηση στα 14 χιλιάδες ταξί που κυκλοφορούν στην Αττική, επηρεάζοντας σημαντικά το εισόδημα των εργαζομένων - αυταπασχολούμενων σε αυτά. Η συντριπτική πλειοψηφία των ταξί στην Αθήνα (70-80%) σύμφωνα με στοιχεία του Συνδικάτου Αυτοκινητιστών Ταξί Αττικής (ΣΑΤΑ), είναι σε λειτουργία από τους ιδιοκτήτες τους, ενώ αρκετοί είναι και οι οδηγοί, που τα νοικιάζουν για μια βάρδια, ως κύρια ή δευτερεύουσα απασχόληση.



ΣΤΡΑΤΟΣ ΒΟΥΡΑΖΕΡΗΣ



Το πλήγμα από την οικονομική κρίση στην επιβατική κίνηση των ταξί είναι ακόμα μεγαλύτερο στις πόλεις της επαρχίας. Η μείωση της επιβατικής κίνησης στα ταξί, γίνεται εύκολα αντιληπτή στην Αθήνα, λόγω της επανεμφάνισης (ατύπως) της πιάτσας. Μεγάλες ουρές από ταξί θα συναντήσει κάποιος σε πολλά κεντρικά σημεία της πόλης, ακόμα και σε ώρες αιχμής, αφού ο «νεκρός χρόνος» - χωρίς πελάτη, έχει αυξηθεί και το πετρέλαιο έχει πάρει φωτιά… Πριν την έλευση της οικονομικής κρίσης «ήταν αδιανόητο να βρεις μεσάνυκτα σηκωμένο καπέλο (ελεύθερο), στο Γκάζι, στου Ψυρρή ή στο Κολωνάκι κι ακόμα περισσότερο στις οκτώ το πρωί στο Σύνταγμα», είπε μιλώντας στο Πριν ο Κώστας Γκερμπεσιώτης, οδηγός ταξί. «Τέτοιες εικόνες είναι πλέον συνηθισμένες», συμπληρώνει. Προ διετίας, αναμονή για τους οδηγούς ταξί υπήρχε μόνο στο αεροδρόμιο και τους σταθμούς των λεωφορείων, από την οποία προσδοκούσαν «κάτι παραπάνω».
Τους τελευταίους μήνες έχουν αλλάξει πολλά… Το κόμιστρο στα ταξί έχει επιβαρυνθεί σημαντικά λόγω της επιβολής ΦΠΑ (13%), ενώ τα έξοδα λειτουργίας περισσότερο. Χίλια με χίλια διακόσια ευρώ μισθός, βγαίνει πλέον δύσκολα και απαιτεί 12ωρη απασχόληση αρκετές μέρες το μήνα, με την προϋπόθεση ότι ο οδηγός είναι και ιδιοκτήτης του ταξί. «Όσοι νοικιάζουν βαριά βαριά βγάζουν 30 ευρώ στο 12ωρο», τονίζει ο Κ. Γκερμπεσιώτης. Σύμφωνα με το Γιάννη Κρεμμύδα, μέλος της διοίκησης του ΣΑΤΑ, η μείωση της δουλειάς, το τελευταίο 12μηνο, ανέρχεται στο 30%. «Η αύξηση του κόστους ξεπερνά το 25% –με τις αυξήσεις στα καύσιμα τον τελευταίο χρόνο, το ΦΠΑ (αναγκαία η συνεργασία με λογιστή), τα ασφάλιστρα κ.λπ.– και σε συνδυασμό με τη μείωση των εισοδημάτων των εργαζομένων, κάνουν δύσκολη την επιλογή του ταξί για τη μετακίνηση κάποιου», τονίζει. «Για να βγει το μεροκάματο, από το ταξί –μιλάμε για 40-45 ευρώ στον ιδιοκτήτη– πρέπει να δουλεύουμε τουλάχιστον 10 ώρες», είπε στο Πριν ο Γιώργος Καραγεώργος, οδηγός ιδιόκτητου ταξί. Στην επαρχία και εκεί η κατάσταση είναι άσχημη. «Μετά από 12 ώρες δουλειάς, η είσπραξη μετά βίας ξεπερνά τα 50 ευρώ», τονίζει οδηγός ταξί από την Πάτρα, ενώ συνάδελφός του από το Βόλο, αναφερόμενος στην τάση εγκατάλειψης του επαγγέλματος που εμφανίζεται στην πόλη του Βόλου, τονίζει ότι «υπάρχουν μέρες που δουλεύω 10 ώρες και μπαίνω μέσα. Καύσιμο, ασφάλεια αυτοκινήτου, ασφάλεια δική μου, ενοίκιο, λογιστής, δεν αφήνουν τίποτα…». Τα βράδια της Παρασκευής και του Σαββάτου έδιναν παλαιότερα τη δυνατότητα για ένα καλύτερο μεροκάματο. «Σήμερα δεν αξίζει να δουλεύεις Σαββατόβραδο. Έχει πέσει η κίνηση. Λόγω της κρίσης, δεν βγαίνει ο κόσμος και δεν παίρνει και ταξί», συμπληρώνει ο Γ. Καραγεώργος.
Το επόμενο διάστημα αναμένεται η κυβέρνηση να λάβει νομοθετική πρωτοβουλία για την απελευθέρωση του επαγγέλματος. Ο Γ. Κρεμμύδας, επισημαίνει ότι δεν υπάρχει ακόμα επίσημη ενημέρωση προς το ΣΑΤΑ σχετικά με τις προθέσεις της κυβέρνησης. Πιθανότατα οι αλλαγές θα σχετίζονται με την «απελευθέρωση» του μεταφορικού έργου, ώστε να δοθεί η δυνατότητα σε εταιρείες π.χ. ενοικίασης αυτοκινήτων ή τουριστικά γραφεία, να ενοικιάζουν «αυτοκίνητα μετά οδηγού», όπως επίσης και να κυκλοφορήσουν 7θέσια ή 9θέσια αυτοκίνητα. Ήδη μεγάλο ταξιδιωτικό πρακτορείο στην Αθήνα παρέχει μεταφορά από και προς το αεροδρόμιο με 33 ευρώ όλο το 24ωρο. Το κόμιστρο για την ίδια διαδρομή με ταξί, με βάση το τιμολόγιο που ανακοίνωσε πρόσφατα το υπουργείο Μεταφορών είναι 35 ευρώ με μονή ταρίφα και 50 ευρώ με διπλή. Από οδηγούς ταξί εκτιμάται ότι η απελευθέρωση του επαγγέλματος θα πλήξει επιπλέον τις απολαβές τους, με δεδομένο ότι οι συγκεκριμένες εταιρείες θα χτυπήσουν την κίνηση από και προς τους πιο προσοδοφόρους προορισμούς, οι οποίοι μέχρι σήμερα κάνουν τη διαφορά στο μεροκάματο, όπως π.χ. τουριστικοί προορισμοί, σταθμοί λεωφορείων και αεροδρόμιο.

Δυσαρέσκεια υπάρχει εξάλλου σε μεγάλο κομμάτι οδηγών - ιδιοκτητών ταξί για τη στάση του ΣΑΤΑ, η οποία στην καλύτερη περίπτωση χαρακτηρίζεται ως παθητική, σε σχέση με το μέγεθος των οικονομικών προβλημάτων που αντιμετωπίζουν. «Η διοίκηση του ΣΑΤΑ υποτάσσεται στην εκάστοτε κυβέρνηση, ΠΑΣΟΚ και ΝΔ», τονίζει ο Γ. Καραγεώργος, «αδιαφορώντας να πράξει ακόμα και τα ελάχιστα, για μας. Όπως να εξασφαλίσει κάποιες εκπτώσεις στα καύσιμα, ανταλλακτικά, συντήρηση, που οι αυξήσεις τους έχουν πετσοκόψει τα μεροκάματά μας. Για να μη μιλήσουμε για την άρνησή της να συμπορευτεί είτε με τους φορτηγατζήδες είτε με τους υπόλοιπους εργαζόμενους που βρέθηκαν στο δρόμο τους προηγούμενους μήνες, διεκδικώντας βελτίωση της οικονομικής και εργασιακής μας θέσης».

0 Τοποθετησεις: