Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

Ιδιωτικοποιήσεις: Γενικό πωλητήριο σε τιμή ευκαιρίας

Ιδιωτικοποιήσεις παντού και πάντα είναι το σύνθημα της κυβέρνησης, που με την απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου της περασμένης Πέμπτης υλοποιεί τις συμφωνίες της με το ΔΝΤ και την Ευρωπαϊκή Ένωση.

του Κώστα Μάρκου



Η κυβέρνηση προχωρά σε γενικό πωλητήριο δημόσιας περιουσίας για την εξοικονόμηση ενός ποσού άνω του ενός δισεκατομμυρίου ευρώ, ενώ οι «αγορές» δείχνουν τη δυσαρέσκειά τους, ζητώντας να πουληθεί ολόκληρο «το σπίτι όπως είναι επιπλωμένο». Χαρακτηριστική είναι η στάση των μεγαλο-καναλαρχών, όπως των ιδιοκτητών του Μέγκα, οι οποίοι στα κεντρικά δελτία ειδήσεων της Παρασκευής, μέσω των εκφωνητών τους, εκτιμούσαν ότι η απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου δεν αφήνει ικανοποιημένες τις «αγορές», διότι το πακέτο είναι «δειλό» και της τάξης «μόνο ενός δισεκατομμυρίου». Χαρακτηριστικά, ο Γ. Πρετεντέρης ισχυρίστηκε ότι «όταν δεν έχεις να πληρώσεις τα δανεικά, πουλάς» και πως το ένα δισ. είναι πολύ λίγο.
Στο πλαίσιο αυτό, τα μέσα ενημέρωσης έβγαλαν στη φόρα τις διαφωνίες εντός της κυβέρνησης, οι οποίες ήταν έντονες και οδήγησαν στο σημείο να μην παραστεί στη συνέντευξη Τύπου η καθ’ ύλην αρμόδια υπουργός Ανάπτυξης, με το πρόσχημα υποχρεώσεων στη Βουλή. Προφανώς, η Λούκα Κατσέλη μετράει μέρες σαν υπουργός...
Έτσι, την παρουσίαση του πακέτου ιδιωτικοποιήσεων ανέλαβαν ο πορτ-παρόλ του Στρος Καν, Γ. Παπακωνσταντίνου, ο πάλαι ποτέ εκσυγχρονιστής, Δ. Ρέππας, ο φέρελπις νεοφιλελεύθερος υπουργός Τουρισμού και Πολιτισμού, Π. Γερουλάνος και η κατά τα άλλα «ανορθόδοξη» (για το ντυσιμό της), υπουργός Περιβάλλοντος, Τ. Μπιρμπίλη.
Πρώτο μεγάλο φιλέτο οι σιδηρόδρομοι της χώρας, οι οποίοι οδηγήθηκαν σε μαρασμό και στα επίπεδα τρικοκοσμικής χώρας από τις προηγούμενες κυβερνήσεις, με ζημιές άνω των 10 δις ευρώ. Έτσι, το 49% της ΤΡΕΝΟΣΕ βγαίνει στο σφυρί. Κι αυτό δεν φτάνει: Η κυβέρνηση παραχωρεί πλήρως και τη διοίκηση του οργανισμού, το λεγόμενο «μάνατζμεντ», στο «στρατηγικό επενδυτή» που θα την αγοράσει. Οι σιδηρόδρομοι, όπως και γενικά οι μεταφορές και οι κόμβοι τους, αποκτούν μεγάλη σημασία, όχι τόσο για τη μεταφορά ανθρώπων, όσο για τη μεταφορά εμπορευμάτων. Ειδικό ενδιαφέρον έχει δείξει το κινεζικό κεφάλαιο, το οποίο θέλει να «σπρώξει» προϊόντα στα Βαλκάνια και την ανατολικοευρωπαϊκή ενδοχώρα. Για αυτό, μέσω του «κάπτεν» Γουέιν Τζιαφού (πρόεδρος της Kόσκο και μέλος της ΚΕ του ΚΚΚ), ο οποίος πρόσφατα επισκέφθηκε τη χώρα, «έδειξε ενδιαφέρον» και για τον ίδιο τον ΟΣΕ, ενώ ζήτησε να πωληθούν και άλλοι σταθμοί εμπορευματοκιβωτίων και να συνδεθούν με αναβαθμισμένες και φθηνές σιδηροδρομικές μεταφορές. Αντίθετα, τα εισιτήρια λαϊκής κατανάλωσης θα αυξηθούν. Παράλληλα, θα πωληθούν σταθμοί και κτίρια, ενώ το προσωπικό θα μειωθεί και θα υποστεί άγρια εκμετάλλευση. Όλα αυτά σημαίνουν το γνωστό χάος που έφεραν παντού οι ιδιωτικοποιήσεις (όπου οι ιδιωτικές εταιρείες τρένων συγκρούονται μεταξύ τους και αυτές με τις εταιρείες δικτύων και συντήρησης), οι κίνδυνοι για την ασφάλεια αυξάνονται, οι υπηρεσίες χειροτερεύουν για τη λαϊκή πλειοψηφία με τις «άγονες», μη κερδοφόρες γραμμές να κόβονται, οι μισθοί μειώνονται και ο... ανταγωνισμός επιβραβεύεται.
Μαζί με τους σιδηρόδρομους πωλούνται και άλλοι κόμβοι μεταφορών στρατηγικής σημασίας, όπως τα υπόλοια λιμάνια και αεροδρόμια. Τεράστιας σημασίας είναι οι αποφάσεις για την προώθηση του «τρίτου ενεργειακού πακέτου» της ΕΕ. Εντός του καλοκαιριού αναμένεται νομοσχέδιο για την παράδοση σε ιδιώτες της χονδρικής (σε επιχειρήσεις) και λιανικής (σε νοικοκυριά) αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας. Πράγμα που σημαίνει ανεξέλεγκτες αυξήσεις στο ρεύμα για το λαό και φτήνια για το μεγάλο κεφάλαιο. Παρότι το κράτος κρατά προσωρινά το «μάνατζμεντ», οι ιδιώτες μπαίνουν στον ΔΕΣΜΗΕ, ενώ η ΔΕΣΦΑ αποχωρίζεται από τη ΔΕΠΑ για αυτόν ακριβώς το λόγο. Το «σπάσιμο» και μοίρασμα κομματιών της ενέργεις, ωστόσο, έχει προχωρήσει βαθύτερα. Όχι αβάσιμες φήμες που «κυκλοφορούν», έφεραν την κυβέρνηση αποφασισμένη να πουλήσει τώρα ακόμη και σταθμούς παραγωγής και ορυχεία σε ιδιώτες! Πιθανόν, οι διαφωνίες της Κατσέλη να εδράζονταν σε αυτό το σημείο. Το σχέδιο δεν πρόκειται να εγκαταλειφθεί διότι αποτελεί μέρος του γενικότερου σχεδίου της ΕΕ.
Τέλος, πωλούνται μετοχές σε ΕΥΔΑΠ (10%) και ΕΥΔΑΘ (23%), πωλούνται όλα τα τουριστικά ακίνητα της ΕΤΑ, «φιλέτα» και μη, πωλούνται μετοχές των ΕΛΤΑ (39%) και φυσικά βαθαίνει η ιδιωτικοποίηση στις τηλεπικοινωνίες (ΟΤΕ, Φάσμα Συχνοτήτων).
Το ταξικό εργατικό κίνημα πρέπει να αναλάβει πρωτοβουλίες για τη συγκρότηση μετώπου κατά των ιδιωτικοποιήσεων με την απαίτηση για εθνικοποίηση - κρατικοποίηση και εργατικό έλεγχο στην προοπτική της κοινωνικοποίησης όλων των επιχειρήσεων στρατηγικής σημασίας.