Εφημερίδα της ανεξάρτητης Αριστεράς

ΚΑΜΠΟΤΑΖ: Βουλιάζουν τα δικαιώματα των ναυτεργατών

Υπό όρους και προϋποθέσεις επήλθε συμβιβασμός της κυβέρνησης με τα συνδικάτα των ναυτεργατών για την άρση του καμποτάζ στα ξένα κρουαζιερόπλοια.
του Κυριάκου Νασόπουλου


Επί της ουσίας, κάθε εταιρεία που επιθυμεί να πραγματοποιήσει κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά και λιμάνια, θα πρέπει να έρχεται εφεξής σε συμφωνία - σύμβαση με το υπουργείο, η οποία θα προβλέπει τους όρους και τις προϋποθέσεις εκτέλεσης της κάθε κρουαζιέρας. 
Οι εταιρείες θα καλούνται να προσλαμβάνουν και Έλληνες ναυτικούς, ο αριθμός των οποίων παραμένει αδιευκρίνιστος και θα προκύπτει από σειρά άλλων διαπραγματεύσεων, που θα πραγματοποιούν οι ενδιαφερόμενες εταιρείες με την Πανελλήνια Ναυτική Ομοσπονδία υπό την εποπτεία του ΥΠΟΙΑΝ.

Mετά από αυτή την εξέλιξη, με συνοπτικές διαδικασίες και σύμφωνα με τις υποδείξεις των μεγαλοεφοπλιστών και του τουριστικού κεφαλαίου σχεδιάζει να προχωρήσει η κυβέρνηση τις προσεχείς μέρες στην πλήρη άρση του καμποτάζ για τις κρουαζιέρες. Πιθανότατα, τη Δευτέρα, μετά τη συνάντηση των συναρμόδιων υπουργείων αναμένεται να πάρει και την τελική του μορφή το νομοσχέδιο και μέσα στην εβδομάδα να τεθεί προς ψήφιση στη Bουλή. Μία εξέλιξη, η οποία αν δεν μπλοκαριστεί, θα αποτελέσει την ταφόπλακα των εργασιακών δικαιωμάτων των ναυτεργατών στα κρουαζιερόπλοια και όχι μόνο, καθώς θεωρείται κάτι περισσότερο από σίγουρη η επέκταση του μέτρου σε όλες τις ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες.
Το νομοσχέδιο, το οποίο δεν θα έχει καμία στην ουσία αλλαγή από το προσχέδιο που παρουσιάστηκε πρόσφατα στους εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ναυτικής Ένωσης (ΠΝΟ), θα είναι όπως όλα δείχνουν πλήρως εναρμονισμένο με την οδηγία 3577/92 της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Πιο συγκεκριμένα, θα δίνεται οριστικά το πράσινο φως σε κρουαζιερόπλοια με μη κοινοτική σημαία να πραγματοποιούν ταξίδια στην Ελλάδα, με τα πληρώματά τους να υπόκεινται όχι στην ελληνική νομοθεσία αλλά σε αυτή των χωρών των οποίων έχουν σημαία.
Αυτή η εξέλιξη, όπως είναι φυσικό θα φέρει την πλήρη ανατροπή στα όσα ίσχυαν μέχρι σήμερα στην σύνθεση και το καθεστώς εργασίας μέσα στα πλοία και θα τα μετατρέψει σε «δουλεμπορικά», όπου θα επικρατεί η μαύρη και ανασφάλιστη εργασία. Οι εφοπλιστές, από εδώ και στο εξής, θα έχουν τη δυνατότητα να απασχολούν ναυτικούς με μισθούς χαμηλότερους από αυτούς που ισχύουν με βάση την εθνική συλλογική σύμβαση και με λιγότερα συνολικά εργασιακά δικαιώματα. Κάτι, το οποίο είναι δεδομένο πως θα σπεύσει να εκμεταλλευτεί και το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο, αλλάζοντας σημαία στα μέχρι σήμερα υπό ελληνική σημαία κρουαζιερόπλοια του.
Την ίδια στιγμή, όμως, έντονος αγωνιστικός αναβρασμός επικρατεί σε όλα τα λιμάνια της χώρας, με τους ναυτεργάτες να προχωρούν συνεχώς σε κλιμακούμενες κινητοποιήσεις. Την περασμένη Δευτέρα, προχώρησαν σε 24ωρη απεργία και αποκλεισμό όλων των λιμανιών, κάνοντας ξεκάθαρο πως δεν πρόκειται να δεχτούν την ισοπέδωση των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
Μάλιστα για την Τρίτη, μετά από συνέλευση των σωματείων ΠΕΜΕΝ και ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, αποφασίστηκε νέα κινητοποίηση στο λιμάνι της Κορίνθου, όπου θα γίνει παρέμβαση στα πλοία «ROPAX 1 και 2», οι ναυτικοί των οποίων εκτελούν ανασφάλιστη εργασία.
Επιπροσθέτως, φαίνεται πως γύρω από την επιθετική αυτή στάση της κυβέρνησης, η οποία θέλει να περάσει το νομοσχέδιο - οδοστρωτήρα μέσα σε λίγες μέρες, έχει στηθεί ένας καλά οργανωμένος μηχανισμός συκοφάντησης και ποινικοποίησης του αγώνα των ναυτεργατών. Την περασμένη Δευτέρα, στο λιμάνι του Πειραιά απέναντι από τους απεργούς, πήγαν και στάθηκαν μερικοί δήθεν αγανακτισμένοι μικροέμποροι και τουριστικοί πράκτορες, θέλοντας να σπάσουν τον αποκλεισμό στους επιβατικούς σταθμούς των κρουαζιερόπλοιων. Μάλιστα, υπήρξαν καταγγελίες από την πλευρά των ναυτεργατών για παρουσία ακόμη και μπράβων ανάμεσα στους «αγανακτισμένους» πολίτες.
Σε συνέχεια όλου αυτού του σκηνικού που είχαν στήσει και σε άλλα λιμάνια της χώρας το μεγάλο εφοπλιστικό και τουριστικό κεφάλαιο, ήρθε η επιστολή της Γενικής Πανελλαδικής Ομοσπονδίας Επιχειρήσεων Τουρισμού προς τον πρωθυπουργό που έκανε λόγο «για την ανάγκη τήρησης του νόμου περί παρακώλυσης της κυκλοφορίας των συγκοινωνιών», ζητώντας στην ουσία την απαγόρευση των απεργιακών κινητοποιήσεων των ναυτεργατών. Tην ίδια και την επόμενη μέρα τα περισσότερα μέσα μαζικής ενημέρωσης με προκλητικό τρόπο καλούσαν την κυβέρνηση να επιβάλει επιτέλους την τάξη, «μη επιτρέποντας σε μειοψηφίες να ζημιώνουν τον τουρισμό και τη χώρα στις δύσκολες στιγμές που περνάει».
Σε δικαίωση όλων των παραπάνω, η αστυνομία προχώρησε σε συλλήψεις και διώξεις απεργών - μελών του ΚΚΕ, οι οποίοι συμμετείχαν στην περιφρούρηση της ναυτεργατικής απεργίας στο λιμάνι της Μυτιλήνης. Επιπλέον, το λιμεναρχείο Πειραιά διενεργεί έρευνα για να διαπιστώσει αν τυχόν προκύπτουν ευθύνες συγκεκριμένων ναυτεργατών κατά την επιτυχή προσπάθεια παρεμπόδισης του κρουαζιερόπλοιου «Zενίθ», να αποβιβάσει τουρίστες στο λιμάνι του Πειραιά πριν μερικές μέρες.